Els greixos a la sang, possible clau de la longevitat extrema

Investigadors de la UdL, la UV i l'IRBLleida descriuen la signatura lipidòmica de centenaris

Grup de Fisiopatologia Metabòlica UdL IRBLleida
Grup de Fisiopatologia Metabòlica Foto: IRBLleida

Les persones centenàries tenen un perfil de greixos a la sang similar a la d'individus més joves. Així ho revela una recerca liderada per investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i l'IRBLleida, publicada a la revista internacional The Journal of Gerontology: Biological Sciences. L'estudi, en què també han participat experts del departament de Fisiologia de la Universitat de València (UV), proposa alguns greixos com a possibles bioindicadors de la longevitat humana extrema, pertanyents a l'espècie de les ceramides.

L'estudi descriu una signatura lipidòmica que atorga una longevitat extrema en humans i que els fa més resistents a fenòmens que afavoreixen l'envelliment com l'estrès oxidatiu. Els investigadors, que han analitzat més de 3.000 molècules lipídiques diferents, han descobert que les persones centenàries tenen una composició específica, diferent a la majoria de les persones octogenàries presents en l'estudi, però similar a la d'adults joves sans.

Els científics han descrit biomarcadors de longevitat que pertanyen a diferents famílies de lípids. Així, els esfingolípids, per exemple, es troben disminuïts en adults i centenaris, mentre que els nivells d'esterols i glicerolípids es troben augmentats. Específicament, els esfingolípids són senyalitzadors cel·lulars estretament associats a l'envelliment saludable, ja que poden mediar processos de resposta a l'estrès com la senescència cel·lular, la diferenciació cel·lular, l'autofàgia (procés de recanvi de proteïnes) i l'apoptosi (forma de mort cel·lular).

La recerca de la UdL ha demostrat que és possible definir una signatura lipidòmica amb només 20 espècies de greixos presents al plasma sanguini per a discriminar adults, persones d'edat avançada i centenaris. De manera interessant, un grup petit dels octogenaris que han format part de l'estudi presenten un perfil de lípids més semblant als centenaris que a la resta d'octogenaris, suggerint que aquest grup de persones podria arribar als cent anys en un futur.

Text: Oficina de Premsa UdL / Comunicació IRBLleida

Més informació

Abstract de l'article A Stress-Resistant Lipidomic Signature Confers Extreme Longevity to Humans