Esclavitud femenina i capitalisme, al Cicle de cinema i drets humans

Sobirania alimentària, gènere i canvi climàtic, les dos altres temàtiques que s'hi aborden

room
Fotograma del documental Room without wiew.
La situació d'esclavatge en què es troben les treballadores domèstiques estrangeres als països de l'Orient Mitjà és el fil argumental del documental Room without a view (Roser Corella, 2020, 73 minuts), un dels tres que es projectaran en el 18è Cicle de cinema i drets humans de la Universitat de Lleida (UdL) que tindrà lloc entre el 9 i el 23 de novembre propers.

A partir de la narració de la crua realitat que pateixen aquests dones al Líban tot combinant la perspectiva dels empresaris, els intermediaris i les pròpies criades, la directora catalana mostra una realitat silenciada i ens ajuda a entendre com les estructures patriarcals i capitalistes propicien i permeten aquest pervers sistema d'esclavitud moderna.

Gaby Poblet, antropòloga especialitzada en migracions internacionals i investigadora social de la Universitat de Barcelona, serà la conductora d'aquesta sessió dedicada a l'esclavitud femenina i el capitalisme, i que tindrà lloc el 16 de novembre.

El 18è cicle de Cinema i Drets Humans, on hi col·laboren la Coordinadora d'ONGD i aMS, CCOO Terres de Lleida, Amnistia Internacional i hi participa el Grup Feminista de Ponent-Dones Lleida, s'inicia amb la projecció, el dia 9, a les sis de la tarda, a la Sala de videoconferències del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera (Cappont), de Retratos del campo: Mujeres de Tierra y Agua (Climalab, 2020, 26m.).

Aquest documental, reflexiona sobre com els efectes del canvi climàtic (inundacions, sequeres, altes temperatures etc.) afecten en major mesura  a les poblacions camperoles més vulnerables, sobretot a les dones, que d'altra banda, són agents claus per afrontar i revertir la crisi climàtica. En aquest cas, serà la periodista, investigadora social, feminista descolonial i militant antirracista, Sara Cuentas Ramírez, la que protagonitzarà el col·loqui sobre gènere i canvi climàtic.

CottonDreams (Sandeep Rampal, 2014, 14 m) un curtmetratge documental sobre la tragèdia humana que provoca la crisi agrària a l'Índia deguda a un model econòmic neoliberal en creixement i l'ús excessiu de la biotecnologia per part de les multinacionals, serà el que tanqui el Cicle. El curt recorre la vida d'una d'aquestes famílies doblegades pels deutes que han dut al suïcidi milers d'agricultors en aquest país els darrers anys. CottonDreams compta amb una quinzena de premis i mencions especials de festivals d'arreu del món. Gerard Batalla, pagès, i Ivan Gordillo Bernárdez, membre del Seminari d'economia crítica Taifa, seran els convidats en aquesta sessió que versarà sobre sobirania alimentària.

El Cicle de cinema i drets humans es completa amb l'exposició del VII Concurs de fotografia feminista Leonor Pedrico del Grup feminista de Ponent-Dones Lleida, enguany sobre "Dones i cures". Aquesta mostra, que es podrà veure del 9 al 17 de novembre al vestíbul del Centre de Cultures, presenta la sèrie de set imatges guanyadora del certamen: Suc de pinya, de Sira Esclasans, a més de les instantànies: Bany, d'Eli Sánchez Casanovas, i Iaia, de Georgina Garriga Jacas, segon i tercer premi, respectivament.