Experiències personals per fomentar les vocacions científiques entre les noies

Nous vídeos del Centre Dolors Piera, en motiu del Dia de la Nena i la Dona a la Ciència

Elena Rubies
Rubies, en un moment del vídeo
Enginyeres explicant en primera persona la seua vocació i la seua experiència protagonitzen els vídeos amb què el Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la Universitat de Lleida (UdL) celebra enguany el Dia Internacional de les Nenes i les Dones a la Ciència. SOM STEM. Tu també ho pots ser! és una iniciativa audiovisual que substitueix la jornada Per què no puc fer-ho?, de presentació dels estudis universitaris sense estereotips de gènere, que va deixar de fer-se en motiu de la pandèmia de COVID-19. L'objectiu és incentivar l'elecció de les carreres de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques (STEM, per les sigles en anglès) entre les noies, a través de models de referència d'exalumnes de la UdL.

Els dos primers capítols d'aquesta sèrie els protagonitzen l'Elena Rubies García, enginyera industrial per l'Escola Politècnica Superior de la UdL i doctoranda en enginyeria i tecnologia de la informació; i la Cristina Montserrat Rodríguez, titulada per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària de la UdL, degana del Col·legi Oficial de l'Enginyeria de Forests de Catalunya (CEFC) i directora de l'empresa Entrearbres. Totes dos expliquen què els deien a casa sobre la seua vocació científica, com és el seu dia a dia, què els agrada de la seua feina i què els hi dirien a les noies que han de decidir ara el seu futur.

"El nombre de dones matriculades en titulacions universitàries de carreres STEM és, encara avui, molt baix", destaquen des del Centre Dolors Piera. De fet, aquest curs 2022-2023, les joves representen un 19,24% de l'alumnat a les titulacions de Forestals de la UdL (41 noies i 172 nois) i un 15,98% als estudis relacionats amb l'enginyeria mecànica i les enginyeries industrials (78 noies i 410 nois).

Els vídeos, d'uns 5 minuts de durada, els han realitzat els artistes Teresa Nogués i Jordi Alfonso. El Centre Dolors Piera vol acompanyar aquests audiovisuals amb una guia pedagògica perquè s'abordi aquesta qüestió als centres educatius de primària i secundària, promovent la reflexió sobre la influència dels estereotips de gènere en l'elecció de la vocació acadèmica i professional. La sèrie s'anirà ampliant. "La intenció és anar proposant referents de la UdL dels graus masculinitzats de l'àmbit de les STEM", expliquen les tècniques d'aquest centre de la UdL.

MÉS INFORMACIÓ:

Canal de YouTube del Centre Dolors Piera