Experts d'arreu del món debaten a la UdL sobre la conservació de l'aigua i els sòls

El proper honoris causa, Rattal Lal, inaugura el congrés internacional

rattanlalUdL
El científic indi, Rattal Lal / Foto: Fundació UdL

Aconseguir una vida sostenible a la Terra a través de la conservació de l'aigua i del sòl sota les actuals condicions del canvi climàtic és l'objectiu del congrés internacional 1st World Conference on soil and water conservation under global change (CONSOWA), que la Universitat de Lleida (UdL) acull aquesta setmana. Un total de 230 experts de 36 països d'arreu del món es donen cita al campus de Cappont des d'avui i fins divendres.

Per primer cop, les principals organitzacions científiques que treballen en el tema es donen cita en un mateix debat. Així, el congrés aplega diferents trobades de l'Associació mundial per a la conservació del sòl i l'aigua (WASWAC), la Societat Europea de Conservació del Sòl (ESSC) o l'Associació mundial per a la recerca sobre sedimentació i erosió (WASER), entre altres.

El president científic del congrés, el professor emèrit de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL Ildefons Pla, explica que "volem analitzar el present i prevenir futures degradacions dels recursos davant l'escalfament global, els canvis en l'ús de la terra, l'augment de la població mundial, la degradació mediambiental i els desastres naturals". Hi participen científics dels cinc continents, de països com ara Canadà, Japó, Rússia, Iran o Austràlia.

L'objectiu general és fomentar la col·laboració i les recerques interdisciplinàries per garantir una producció d'aliments i un subministrament d'aigua sostenibles. Així, les diferents organitzacions internacionals presents a la trobada podran establir estratègies de futur més efectives per una conservació més efectiva dels recursos hídrics i els sòls. Sobre la taula, temes com ara els estocs de carboni orgànic del sòl, la recuperació de terrenys degradats o les causes i efectes dels processos de sedimentació.

L'encarregat de la conferència inaugural és el científic indi i professor de Ciència del Sòl a la Universitat de l'Estat d'Ohio (Estats Units), Rattal Lal, guardonat amb el Premi Nobel de la Pau al 2007 com a membre del Panell intergovernamental del canvi climàtic (IPCCV). Lal serà investit doctor honoris causa de la UdL aquest dimarts, en un acte al Saló Víctor Siurana del Rectorat.