Experts en incendis d'arreu del món es donen cita a la UdL

En el marc del projecte europeu FirEUrisk, que arriba al seu equador

FirEURisk2
La trobada s'ha fet al Rectorat / Foto: UdL
Prop de 200 expertes i experts en incendis d'una vintena de països han participat aquesta setmana a la Universitat de Lleida (UdL) -de manera presencial i en línia- a la trobada plenària del projecte de recerca europeu FirEUrisk, que se celebra per primer cop a la capital del Segrià. La iniciativa, que arriba al seu equador, busca millorar l'avaluació del risc d'incendi forestal al vell continent, desenvolupar estratègies comunes per reduir-lo i crear comunitats resilients. El proper mes de juny tindrà lloc a Barcelona la primera demostració al punt de proves que gestiona la UdL.

FirEUrisk és un projecte amb finançament del programa de recerca i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea que aplega 38 socis de l'Estat espanyol, Portugal, Grècia, França, Regne Unit, Suècia, Finlàndia, Bulgària, Romania, els Països Baixos, Xipre, Croàcia, Ucraïna, Israel, Austràlia i Canadà. El consorci inclou personal investigador, responsables polítics, gestors forestals i d'incendis, protecció civil, serveis meteorològics, empreses i ONG.

La UdL lidera la part d'avaluació del risc d'incendis, que inclou tant les condicions biofísiques (vegetació, clima...) com les circumstàncies socioeconòmiques (factors humans, impacte en la salut...). L'equip valora la localització, intensitat, freqüència i probabilitat dels incendis, incloent el perill de grans focs i els efectes sobre les persones, els béns, els ecosistemes i el medi ambient.

"Hem tingut en compte molts aspectes com les vulnerabilitats físiques dels paisatges, els impactes ecològics, les repercussions sobre cultius agrícoles, carreteres, línies elèctriques... utilitzant instruments innovadors com ara satèl·lits, anàlisi geoespacial o models meteorològics", explica la professora del departament de Ciència i Enginyeria Forestal i Agrícola Cristina Vega, que encapçala l'equip de la Universitat de Lleida.

Les estratègies de gestió d'incendis es posen a prova, juntament amb els grups d'interès locals, en 26 àrees de demostració a Espanya, Portugal, Itàlia, França, Grècia, Croàcia, el Regne Unit, Suècia, Romania, la República Txeca i la zona contaminada de Txernòbil (Ucraïna). Després, 5 indrets pilot de proves serviran per demostrar l'escalabilitat de les solucions provades localment. Estan ubicats a Barcelona, Portugal, Grècia, Alemanya i Suècia; cobrint així les condicions de risc d'incendi forestal a les regions de la Mediterrània, el centre, l'est i el nord d'Europa.

Les proves als llocs pilot començaran a l'estiu de 2023. El mes de juny s'organitzarà a Barcelona, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona. Els agents locals, com ara gestors forestals, primers responsables, propietaris/gestors de terres i funcionaris municipals, seran convidats a l'esdeveniment per validar els productes.

Un dels objectius finals del projecte - que acaba al 2025- és desenvolupar una plataforma pública en línia que impulsi l'intercanvi de dades, codis i coneixements sobre la gestió del risc d'incendis forestals a tot Europa per facilitar la coordinació entre els diferents actors implicats, des dels bombers i protecció civil fins als responsables polítics i els governs. La plataforma, que actualment està sent provada per les institucions associades del projecte, es publicarà cap al final del mateix, a l'any 2025.