Giner demana a la UdL un departament propi per a Sociologia

El doctor honoris causa defensa el caràcter públic i compromès d'aquesta disciplina

honorisginerUdL
Salvador Giner / Foto: UdL

Salvador Giner, ha demanat avui que Sociologia tingui un departament propi a la Universitat de Lleida, ja que actualment aquesta àrea de coneixement el comparteix amb Geografia. El sociòleg barceloní, que avui ha estat investit nou doctor honoris causa de la UdL, ha afirmat que tot i que aquesta col·laboració no és gens perniciosa, convindria que ambdós especialitats assolissin una completa autonomia, de la qual totes dos se'n beneficiarien. Si fossin departaments propis, "la ciència sociològica arribaria al màxim nivell d’autonomia possible dins l’ordre científic i disciplinar universitari", ha conclòs.

El discurs de Salvador Giner, així com la resta de parlaments, han convertit l'acte d'investidura d'avui en un elogi a la Sociologia. Giné, que també ha tingut paraules dedicades a la Universitat de Lleida, a la qual s'hi ha referit com la universitat més antiga i soferta de Catalunya, ha remarcat que aquesta disciplina ens posa a l'abast les eines per entendre un poble. "És potser l'única que aplega una preocupació ecològica i ambiental, una preocupació moral, una preocupació científica i una preocupació radical per la igualtat i la llibertat dels homes".

N'ha reivindicat sobretot el seu paper públic, com a ciència moral, com a consciència crítica de la modernitat i de la societat on es conrea. És per això, "que no pot ser una eina neutral -ha afirmat-, sinó compromesa amb la política social, tant la que es duu a terme des dels poders públics com la que es fa des dels moviments socials o des de la societat civil".

En aquest sentit, el rector ha lloat la figura del "mestre Giner" per estendre la sociologia no només en la vida acadèmica, sinó també com a una matèria científica "necessària per a la política amb majúscules". Li ha agraït la seua condició de ciutadà compromès amb la realitat i la seua valentia i decisió alhora de sostenir el compromís partidari, quan ho ha considerat necessari.

Roberto Fernández també ha defensat les ciències socials en el seu conjunt, de les quals ha dit que no són un luxe, sinó una necessitat. "Cal bandejar la vella dicotomia que existeixen unes ciències de primera i unes altres de segona. El que existeix senzillament és ciència i no-ciència, bona i mala ciència, i això afecta per igual a un físic o a un sociòleg", ha afirmat.

Per la seua part, Fidel Molina, catedràtic de Sociologia de la UdL i padrí de Giner en l'acte d'avui, també ha destacat les aportacions del 'mestre' en aquest àmbit. Sobretot per la interdisciplinarietat dels seus estudis i per haver considerat la sociologia no només una ciència social, sinó humana. Molina ha elogiat l'activisme de Giner en la defensa de la ciutadania i de la democràcia, sempre des del punt de vista d'un pensament crític, ha afegit.

Doctor en Sociologia per la Universitat de Chicago i en Dret per l'Autònoma de Barcelona, Salvador Giner és catedràtic emèrit de la Universitat de Barcelona. Considerat com l'introductor de la Sociologia a l'Estat espanyol, ha estat professor en diverses universitats europees i americanes: Cambridge, Lancaster, Londres, Roma, Pavia, París, Chicago i Mèxic, entre d’altres.

Director de l'Institut d'Estudis catalans del 2005 al 2013, fou fundador de la Federació Espanyola de Sociologia i de l'Institut d’Estudis Socials Avançats del CSIC, així com un dels impulsors de l'Associació Catalana de Sociologia i de l'Europea.

La societat de masses(1961) va ser el seu primer llibre, al qual seguiren, les emblemàtiques Historia del pensamiento social (1967) -primer diccionari de sociologia en castellà- i Sociología (1968) -amb més de 200 edicions en vàries llengües. Els seus títols més recents són El futur del capitalisme (2011) i El origen de la moral: ética y valores en la sociedad actual (2012). Algunes de les principals distincions que ha rebut són la Creu de Sant Jordi (1995), el Premi Nacional de Sociologia i Ciència Política del Centre d'Investigacions Sociològiques (2006) i el Premi Nacional de Ciències Socials (2008).

Doctors Honoris Causa de la UdL