L'Anuari Mèdia.cat reivindica el periodisme lent

Un graduat de la UdL, autor d'un dels 15 'silencis mediàtics' al 2013

mediacatUdL2014
Aquest és el primer any que la UdL col·labora amb l'Anuari. FOTO. UdL

Roger Palà, un dels coordinadors de l'Anuari Mèdia.cat: els silencis mediàtics del 2013, que ahir va ser presentat a la Universitat de Lleida, va reivindicar el periodisme lent, o slow journalism, un concepte que associà al periodisme d'investigació, rigorós, veraç, contextualitzat, contrastat i no subjecte a les dinàmiques del poder.

Aquest periodisme lent és en bona part el que ha servit per confeccionar l'Anuari Mèdia.cat d'enguany, on per primer cop hi ha participat un estudiant del grau en Periodisme i Comunicació Audiovisual de la UdL.

Jaume Portell, ara ja graduat, és un dels redactors d'un dels 15 reportatges inclosos en la publicació que, des de fa quatre anys, publica el Grup de Periodistes Ramon Barnils per donar visibilitat a històries que durant l’any 2013 no van ocupar cap primera plana ni van obrir cap informatiu.

El reportatge que signa l'exalumne de la UdL, tutoritzat pel periodista Sergi Picazo, i coordinador juntament amb Palà de l'Anuari, i la responsable de l'Oficina de Premsa de la UdL, Leo Badia, se centra en l'esfondrament, el 24 d'abril de 2013, del Rana Plaza, un edifici de tallers tèxtils a Dacca (Bangladesh) on hi van morir 1.133 treballadors i 2.000 més van quedar ferits.

En el reportatge de Portell, Mango pagarà per l'accident de Bagladesh, s'explica com aquesta empresa catalana per la qual treballava un dels tallers tèxtils ubicats al Rana Plaza, va acceptar sumar-se al fons de compensació internacional supervisat per l’Organització Internacional del Treball per a les víctimes mentre s'estava elaborant el reportatge, tot i que des del moment de l'accident havia negat qualsevol responsabilitat o vinculació.

Altres dels reportatges de l'anuari tenen a veure amb el canal Segarra-Garrigues, una infraestructura que construeix l’empresa que presideix Josep Grau, conseller que en va adjudicar l’obra l’any 2002; amb les denúncies d'assetjament laboral a Mercadona; als 366.562 euros anuals de mitjana que cobren els directius d'empreses de l’Ibex-35, a les subvencions de la Generalitat de Catalunya a escoles que segreguen per sexes; al magatzem de gas al subsòl que projecta Gas Natural a Balsareny o a les crítiques de càrrecs intermedis dels Mossos d'Esquadra, experts policials i caps polítics de la seguretat catalana sobre comportaments d’abús de poder de la policia catalana.

El projecte de l'Anuari ha estat possible de nou gràcies al finançament col·lectiu (438 micromecenes i 10.470 euros recaptats a Verkami) i al suport de les universitats de Lleida, Pompeu Fabra, Vic, Autònoma de Barcelona, Ramon Llull, València i del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

La presentació a la Universitat de Lleida ha anat a càrrec de Roger Palà, Jaume Portell i Joana Soto (periodista i doctoranda a la UdL). En l'edició que es prepara per a l'any vinent pren el relleu de l'Oficina de Premsa de la UdL el departament de Filologia Catalana i Comunicació.

Anuari Mèdia.cat: els silencis mediàtics del 2013
Galeria de fotos (Flickr)