L'INEFC Lleida analitza les habilitats motores de Messi

Amb la UB i la Universitat de Porto i ho publica a 'Frontiers in Psychology'

Un estudi liderat per l'INEFC Lleida, centre adscrit a la Universitat de Lleida (UdL), ha comprovat científicament algunes de les qualitats motores que fan únic al futbolista Lionel Messi. Així ho recull la prestigiosa revista internacional Frontiers in Psychology. La recerca, amb la col·laboració de les Universitats de Barcelona (UB) i Porto, analitza les habilitats motores i la lateralitat del crac argentí en un centenar d'accions individuals d'atac que acaben en gol.

El treball l'ha encapçalat la doctora Marta Castañer, del Laboratori d'Observació de la Motricitat de l'INEFC-Lleida i membre del grup de recerca i innovació en dissenys (GRID) de la UB. A partir d'imatges de televisió, l'equip ha "disseccionat" un total de 103 gols que Messi ha marcat durant una dècada a la Lliga espanyola, la Copa del Rei i la Champions League. Els han seleccionat tenint en compte que hi hagués conducció abans del gol, és a dir, que no es tractés de rematades directes d'un passi; i que els investigadors disposessin d'almenys dos angles diferents de la jugada.

Un expert en anàlisi d'habilitats motores i un entrenador professional de futbol han categoritzat les conductes per després analitzar-les amb un sistema de categories d'observació anomenat OSMOS-Soccer player que, mitjançant 10 criteris i 50 categories, estableix relacions entre aspectes com la posició del cos o la zona de contacte de peu amb la pilota. Les observacions s'han registrat mitjançant el software lliure LINCE, creat pel propi laboratori i que es pot descarregar al seu web. "L'estudi de les habilitats motores al futbol pot aclarir les qualitats que fan únics alguns jugadors", explica Castañer.

Les conclusions ratifiquen les opinions subjectives sobre l'excepcionalitat de Messi. L'argentí utilitza les seues habilitats motores, independentment del context tàctic del partit. Tot i ser esquerrà de tren inferior, en accions de precisió també usa el peu dret quan és necessari; una versatilitat distintiva dels jugadors d'elit. Lio fa anar l'interior del peu per controlar la pilota, seguit de l'exterior per avançar. I normalment es mou de dreta a esquerra per crear oportunitats de gol. Quan Messi està d'esquena a porteria se suporta i gira sobre la cama dreta, deixant lliure l'esquerra per executar l'acció amb més precisió. Habitualment, segons el mateix estudi, usa tocs curts i avança ràpid, demostrant el seu domini d'esprintar en zig-zag.

Els investigadors de l'INEFC Lleida creuen que seria interessant introduir més factors a aquesta anàlisi de moviment en futures recerques, com ara una anàlisi específica de canvis de ritme atès que el control locomotor de Lionel Messi li permet adquirir una velocitat notable mantenint el control i la possessió de la pilota.

Més informació

Article Goal Scoring in Soccer: A Polar Coordinate Analysis of Motor Skills Used by Lionel Messi