La Generalitat premia un Minor de gènere i un projecte docent de la UdL

En el marc dels Jaume Vicens Vives, amb 20.000 euros cadascun

jornada dia dona2-b
La jornada Dona, treball i noves tecnologies donava crèdits al Minor / Foto: UdL
La Generalitat ha concedit la menció col·lectiva Encarna Sanahuja Yll al Minor en Gènere i Dret de la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la Universitat de Lleida (UdL) i una de les distincions col·lectives Jaume Vicens Vives 2020 a la qualitat docent universitària, al projecte ALMIA: Model de formació en comunicació científica en el grau en Enginyeria de l’Energia i Sostenibilitat. Construint ponts entre la ciència i la societat de l'Escola Politècnica Superior (EPS) i la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la UdL. Tots dos guardons estan dotats amb 20.000 euros cadascun.

La menció Encarna Sanahuja Yll reconeix l'excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent, ja sigui en assignatures o en els plans d'estudi de qualsevol disciplina. "La dotació econòmica anirà destinada a l'elaboració de material, recursos i activitats docents, tant per a la modalitat d'ensenyament presencial com virtual i també per a la realització de cicles de conferències i tallers específics per a cadascuna de les assignatures que permetin una visió més àmplia i diversa dels seus continguts", ha destacat la coordinadora acadèmica del Minor i directora del Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL, Ana Romero.

El Mínor en Gènere i Dret de la UdL consta de 30 crèdits que es poden completar en un o més cursos acadèmics entre l'oferta específica d'assignatures optatives -Els Drets de les dones i les polítiques públiques, Dona i Treball, Dones i Violència de Gènere, Gènere i Drets Humans, Dona i Protecció Social-  i d'activitats de matèria transversal, com ara jornades relacionades amb la temàtica. Aquesta formació complementària sobre les relacions transversals entre gènere i dret permet a l'estudiantat obtenir una especialització en aquesta àrea específica del coneixement.

Cada any omple la vintena de places que oferta. Des del seu inici, al curs 2015-2016, l'han completat un total de 104 persones; el 80%, dones. El professorat està format per la mateixa Romero, Carolina Villacampa, Núria Camps, Dolors Toldrà, Maria José Puyalto i Josep Moreno.

El projecte ALMIA l'han desenvolupat un equip multidisciplinar format pel Grup de Recerca GREiA, la coordinació del Grau en Enginyeria de l'Energia i Sostenibilitat de l'EPS i el grup de recerca EDO-UdL, de la FEPTS. L'objectiu és potenciar les competències de comunicació científica dels estudiants del Grau en Enginyeria de l'Energia i Sostenibilitat de la Politècnica. "Combina una dimensió cientificotecnològica i socioeducativa, centrada en l'impacte social, la difusió de la ciència i la participació de la comunitat", segons destaca la resolució del Govern.

Les altres distincions Jaume Vicens Vives col·lectives han estat per als projectes Pla d'Acció Tutorial (PAT) i Pla d'Avaluació de Competències Bàsiques (PAC) de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona (UdG) i Inserlab. Orientació professional per a la inserció sociolaboral, de la Càtedra d'Inclusió Social de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Els premis individuals han estat per a la professora de la Universitat de Barcelona (UB) Patrícia García-Duran Huet, la professora de la URV Nancy Babio i la professora  de la Universitat Oberta de Catalunya Sílvia Sivera. La menció Encarna Sanahuja Yll individual l'ha guanyada la professora del Departament d'Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Facultat de Física de la UB Sònia Estradé.