La UdL cartografia la nova geografia de la Catalunya post-COVID

En un llibre de l'IEC coordinat pel catedràtic Jesús Burgueño

llibre geografia IEC
Un moment de la presentació a Barcelona / Foto: IEC
"Molts dels canvis experimentats per la pandèmia deixaran petjada en la societat i el territori". Així ho afirma el llibre La nova geografia de la Catalunya post-Covid, publicat per la Societat Catalana de Geografia (SCG), filial de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), i coordinat pel catedràtic de la Universitat de Lleida (UdL) Jesús Burgueño. El Servei de Cartografia i SIG de la UdL ha realitzat tots els mapes d'aquesta obra, que aplega el treball de 66 experts de 7 universitats i altres institucions. La presentació s'ha fet aquest dimarts a la Sala Prat de la Riba de l'IEC, a Barcelona.

El llibre explica que a la seua introducció que "la pandèmia ha generat un daltabaix econòmic i social d'extraordinària magnitud. Plou sobre mullat perquè com a rerefons tenim l'emergència climàtica i les seqüeles de la crisi financera iniciada al 2007. I per si tot plegat fos poca cosa, Catalunya viu immersa en la seua pròpia i llarga crisi política".

L'obra al·ludeix a "la millorable gestió política de la crisi, que ha evidenciat que els polítics i els gestors no coneixen prou bé el seu país", afirmen des de l'IEC. Inclou una seixantena de mapes realitzats per la UdL sobre temes tan diversos com la demografia, l'accessibilitat dels hospitals, els treballadors afectats per ERTOs, la hidrografia o les importacions i les exportacions catalanes.

Burgueño ha explicat que, a nivell general "estem vivint una acceleració extraordinària de canvis" i en aquest context "la política hauria de tenir en compte la perspectiva dels geògrafs". En aquest sentit, els autors ofereixen un relat compromès "perquè s'assenyalen camins per a resoldre els problemes que es plantegen", afegeix el president de la SCG, Josep Oliveras.

A banda de Jesús Burgueño, en aquest llibre de l'IEC també han participat, per part de la Universitat de Lleida, Ignasi Aldomà, Joan Ganau, Daniel Paül i Josep Ramon Mòdol.

MÉS INFORMACIÓ:

Vídeo de la presentació