La UdL, en el Dia internacional de l'eliminació de la violència contra les dones

L'acte institucional amb la resta d'institucions lleidatanes s'ha fet virtualment

mural foto
Mural de Cristina de Juan al Parc de l'Aigua. FOTO: CDP-UdL
La Universitat de Lleida (UdL), representada per la coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació, Núria Camps, ha estat present en l'acte que impulsen les institucions de Lleida en el Dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, el 25 de novembre, i que enguany s'ha dut a terme de manera virtual.

Camps, que ha estat l'encarregada d'abordar la violència en la parella, ha remarcat que malauradament en tots els espais, també els universitaris no són immunes a aquestes agressions masclistes. "És urgent que com a societat desterrem concepcions errònies sobre l’amor que en realitat no són compatibles amb els drets humans. És urgent que sortim de la posició de còmplices per actuar i dir prou. I és urgent que els homes es relacionin des d’una masculinitat no violenta ni superior", ha afirmat.

També hi han intervingut la coordinadora de l'Institut català de la dona a Lleida, Carme Castelló, la regidora d'Igualtat, Sandra Castro; la diputada provincial d’Igualat, Helena Martínez; el subdelegat del Govern estatal, Josele Crespín i el president del Consell Comarcal del Segrià, David Massot, que s'han referit respectivament a l’explotació sexual i tràfic de dones, els matrimonis forçats, les mutilacions genitals femenines, la violència sexual en l'àmbit laboral i comunitari i la violència familiar.

L'acte, conduït per la infermera del SEM, Núria Jové, s'ha iniciat amb minut de silenci en record de totes les víctimes de la violència masclista. La lectura del manifest ha anat a càrrec del grup Dones a Escena-Lleida, que ha començat recordant l'assassinat, ara fa 60 anys, de les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència contra el dictador dominicà Trujillo, que avui es commemora. El text, consensuat entre la Generalitat de Catalunya, les quatre Diputacions catalanes, l’Ajuntament de Barcelona, l’Associació Catalana de Municipis, la Federació de Municipis de Catalunya, i la Delegació del govern de l'Estat a Catalunya, ha finalitzat demanant la implicació de tota la societat per eliminar "d'arrel" aquesta violència masclista i destruir el poder patriarcal.

Durant l'acte també s'ha pogut veure el vídeo de l'elaboració del mural No som víctimes, som supervivents al Parc de l'Aigua de Lleida realitzat aquests dies per l'artista lleidatana Cristina De Juan. De Juan, que en els seus murals arreu del món (Austràlia, Israel, Ghana, Índia, Croàcia, Alemanya, Eslovènia, Polònia, Suïssa, Portugal) sol tractar temes com el feminisme, la llibertat sexual i els tabús relacionats amb el cos de la dona, va patir la censura en una de les seues obres a Torrefarera. El mural del Parc de l'Aigua representa el camí de la dona cap a un món lliure de violències.

D'altra banda, el Centre Dolors Piera de la UdL ha estat l'encarregat enguany de redactar, amb la Universitat Rovira i Virgili i un membre del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) el comunicat de la Comissió Dones i Ciència del CIC amb motiu del Dia Internacional per a l'erradicació de la violència contra les dones.