La UdL i Eurecat junts per fer de Lleida un pol d'innovació en agricultura 4.0

Amb la plataforma Agritech Big Data i el reforç del Maqcentre

eurecat
La presentació d'EURECAT ha tingut lloc al PCiTAL. FOTO: UdL

La Universitat de Lleida (UdL) i el centre tecnològic Eurecat impulsaran el desenvolupament de l'agricultura 4.0 mitjançant el reforç d'un laboratori de maquinària agrícola destinat a millorar el monitoratge i l'automatització dels processos productius i la plataforma Agritech Big Data, que introduirà l'ús de les macrodades per augmentar la rendibilitat de les explotacions i la productivitat del sector. Són els principals objectius del conveni signat avui, amb una vigència de tres anys, que també inclou la creació d'Eurecat Lleida.

El rector de la UdL i president del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL), Roberto Fernández, i el president del centre Tecnio, Xavier Torra, han coincidit a subratllar el paper fonamental de la innovació en l'empresa i, per tant, en el progrés de la societat, així com la col·laboració entre universitat i teixit empresarial. El rector ha destacat que "l'aliança UdL-Eurecat és estratègica per a l'equilibri territorial" i que "l'accés dels grups de la Universitat a les tecnologies d'Eurecat ha de possibilitar la posada en marxa de nous projectes de transformació econòmica amb empreses i potenciar el Pla Estratègic de la Universitat".

De la seua banda, el president d'Eurecat ha destacat que l'aplicació del Big Data "pot fer l'agricultura més rendible i més respectuosa amb l'entorn". La incorporació de tecnologies com l'Internet de les Coses, els sistemes ciberfísics al sector agroalimentari és una oportunitat per resoldre reptes com la gestió de recursos i de residus, l'optimització de processos i la sostenibilitat de la producció, ha afegit.

L'acord entre Eurecat i la UdL s'inscriu en “L’Estratègia: Agricultura 4.0”, enfocada a la promoció de la innovació i de la recerca en àmbits diferents del sector agro, amb especial atenció a la maquinària agrícola, l'agricultura de precisió, a les denominades tecnologies Smart Farm i la implantació del Big Data a la producció agroalimentària. La implementació de sistemes de gestió Big Data, combinats amb eines d'intel·ligència artificial, permetran la comparació de les dades, el monitoratge en temps real i l'obtenció d'informació predictiva, que facilitarà a les empreses prendre decisions.

Amb aquest objectiu, Eurecat Lleida, en col·laboració amb la UdL i els seus centres de recerca Agrotecnio i INSPIRES, i altres actors públics i privats del sector, volen donar un nou impuls al centre Agritech Big Data, per transformar-lo en una plataforma d'adquisició, de gestió i d’anàlisi de dades complexes en la producció agroalimentària que doni suport a la indústria del sector. La iniciativa està oberta a tots els actors de l'àmbit acadèmic, científic i industrial de Catalunya.

Paral·lelament a l'impuls del Big Data, Eurecat, la UdL, la Paeria i GlobaLleida volen potenciar el concepte AgroSmart perquè sigui una marca que permeti fer de Lleida un model en la gestió de la producció agroalimentària basada en les noves tecnologies, explica el vicerector de Política Científica i Tecnològica de la UdL, Albert Sorribas. En aquest sentit, Eurecat Lleida promocionarà la nova oferta de serveis, en col·laboració amb el PCiTAL, la UdL, la Paeria, les empreses de l'actual patronat del Maqcentre i el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

La seu Eurecat Lleida es crearà a partir de la Unitat tecnològica Sistemes Intel·ligents de Gestió del centre tecnològic, amb presència en el territori des de 2011.  Aquesta unitat concentra la seua activitat en l'aplicació de tecnologies digitals als sectors mediambientals i energètics, l'alimentació i la indústria 4.0, una especialització que "la fa ideal per a impulsar l'estratègia agricultura 4.0", ha destacat el director general Corporatiu i d'Operacions d'Eurecat, Xavier López.

Text: Comunicació EURECAT / UdL