La UdL impulsa un model de desenvolupament agrari sostenible als Andes peruans

A través d'un projecte de cooperació amb la Universitat Nacional Santiago Antúnez de Mayolo

Huapra-foto-MiquelPla
La població d'Huapra viu d'una agricultura i ramaderia de subsistència / Foto: Lluís Miquel Pla

La Universitat de Lleida (UdL) està desenvolupant una aplicació informàtica per millorar el sistema agrari de la comunitat indígena d'Huapra, als Andes del Perú. Aquesta població manté una producció agrícola i ramadera de subsistència a més de 3.000 metres d'altitud que s'ha vist afectada pel canvi climàtic i la contaminació minera. Un projecte de cooperació amb la Universitat Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, liderat pel professor de la UdL Lluís Miquel Pla, pretén optimitzar els recursos per establir un sistema de desenvolupament sostenible. El projecte ha estat finançat amb 6.000 euros per l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació en la convocatòria de projectes corresponent al 2013.

El software, que estarà enllestit la pròxima primavera, és un sistema d'ajuda a la presa de decisions basat en la formulació d'un "model matemàtic de producció i rotació de conreus que maximitzi la renda de la comunitat amb un ús racional dels recursos disponibles", explica Pla. I és que "el canvi climàtic ha variat els períodes de pluges i  ha incrementat la temperatura mitjana, causant certa desorientació en els costums" de la comunitat, segons ha assegurat el professor de la UdL.

El primer pas ha estat avaluar indicadors com ara la terra disponible, les varietats de conreus, la seua productivitat, els sistemes de regadiu o l'ús de fitosanitaris. De moment, l'anàlisi de sòls i aigües realitzada sobre el terreny "ha detectat males pràctiques i contaminacions puntuals per la mineria de la zona", destaca Lluís Miquel Pla. En una etapa posterior, planificaran la homogeneïtzació de parcel·les i la rotació de conreus. El projecte també busca incrementar la càrrega ramadera de la comunitat aprofitant millor les pastures i l'ús del sòl.

Més enllà de la vessant agrícola, aquest projecte de cooperació planteja la possibilitat d'incidir en altres aspectes per ajudar la població a superar l'economia de subsistència. Els experts valoraran la comercialització de productes existents o de nova obtenció, com la quinoa (pseudocereal d'alt valor nutritiu). Si aquesta prova pilot dóna bons resultats, es podria estendre a altres comunitats indígenes del país sud-americà.

WEB DEL PROJECTE