La UdL restaura les darreres troballes de l'antic call de Lleida

El Laboratori d'arqueologia preveu un any de treball per enllestir les peces

Laboratori d'Arqueologia de la Universitat de Lleida
Les tècniques del Laboratori preveuen un any de feina per restaurar les peces. FOTO: UdL

Les pertinences que un ric jueu tenia a l'habitació noble de casa seua, al call de la Lleida de finals del segle XIV, seran netejades, consolidades i restaurades per les tècniques del Laboratori d'Arqueologia de la Universitat de Lleida (UdL).

Les excavacions que les arqueòlogues i els arqueòlegs municipals estan duent a terme en la zona de l'antic Seminari, entre els carrers Dolors i Maranyosa, han posat al descobert aquest aixovar en les restes d'una casa cremada el 13 d'agost de 1391, quan els cristians entren als calls per matar jueus i incendiar les seues propietats, el què es coneix com el Progrom.

Entre els objectes trobats fins ara, hi ha armes de defensa (una espasa, una arma curta de mà i un destral de ferro), llums d'oli de ferro, fragments de canelobres, dos cassoles de coure, peces de ceràmica (algunes decorades en verd i manganès), restes de texitis i trossos de fusta pertanyents al mobiliari de la casa, a les quals s'ha d'afegir una troballa espectacular, afirmen els arqueòlegs.

Es tracta d'una gerra de 90 centímetres d'alçada decorada amb motius incisos i estampats amb punxons d'iconografia musulmana (l'arbre de la vida, les gaseles protectores, arqueries). Aquesta tenalla, que tenia la funció de contenir aigua i mantenir-la fresca, va ser fabricada al segle XIII per mestres terrissers que vivien al regne nassarita de Múrcia i Granada.

Tot i que l'estat de conservació de la peça dificultarà donar-li volum, explica la responsable del Laboratori, Carme Prats, no serà així amb el suport i recollidor d'aigua que l'acompanya, una maqueta arquitectònica d'un palau nassarita amb un brollador i un plat per recollir l'aigua, que es troba en millor estat. És un objecte excepcional, ja que és probablement la primera vegada que es troba una peça sencera d'aquest tipus a tota la península, diuen els experts.

Els treballs de restauració d'aquest aixovar duraran almenys un any, afegeix Prats, que no descarta que vagin arribant més peces al Laboratori fruit de les excavacions que encara estan realitzant al call els tècnics municipals.

Per la seua part, el vicerector de Recerca de la UdL, Jaume Puy, ha destacat durant la visita que avui han fet al Laboratori tècnics i autoritats municipals, que aquesta col·laboració entre les institucions ha de continuar i ampliar-se per tal que la ciutadania lleidatana conegui el seu patrimoni cultural.

Carregant el reproductor...