La UdL veu difícil garantir el relleu generacional en recerca, amb un 51% de majors de 50 anys

Les dones representen el 60% del personal investigador menor de 35

roda recerca
Puy i Martín, durant la presentació del balanç / Foto: UdL
"Si no canvien les circumstàncies, la Universitat de Lleida només podrà reemplaçar 83 de cada 100 investigadors que actualment tenen entre 55 i 64 anys. Això significa que, si no es pot corregir aquesta taxa hi haurà activitats docents i de recerca que no tindran continuïtat i d'altres no podran abordar-se". Així ho ha manifestat la vicerectora de Recerca i Transferència, Olga Martín, durant la presentació del Balanç de l'activitat de recerca i transferència a la UdL 2015-2019. Martín ha assegurat que "la distribució d'edat no es correspon al que seria desitjable", ja que el 51% des investigadors supera els 50 anys i els menors de 35 només representen un 25% del total.

"És patent l'envelliment de la plantilla i la necessitat de dur a terme un relleu generacional adequat per continuar i incrementar l'excel·lència de la investigació", ha reclamat la vicerectora. En aquest sentit, el rector de la UdL, Jaume Puy, ha destacat que "les universitats que perduraran en el futur són les que faran recerca". Per això, cal que les autoritats augmentin la inversió en recerca fins arribar al 2% del PIB i que "el teixit empresarial innovi basant-se en la investigació de la seua universitat", ha apuntat Martín.

La UdL compta amb 61 grups consolidats reconeguts per la Generalitat i prop de 700 investigadors i investigadores, 55% dels quals són homes i el 45%, dones. Aquest percentatge, però, augmenta entre la plantilla més jove. El col·lectiu femení representa el 60% dels investigadors menors de 35 anys.

Entre les dades que destaca el balanç d'activitat trobem que la Universitat de Lleida capta uns 12 milions d'euros cada any, el 70% de fons públics i el 30% restant, mitjançant contractes i serveis amb empreses i altres institucions, uns 800 per any. En aquest sentit, al 2019 el 58% dels recursos han estat per a la UdL, un 38% per l'IRBLleida i la resta, per al Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) i Agrotecnio-UdL, sumant 3,6 milions. Les 16 càtedres empresa, per la seua part, capten 300.000 euros anuals.

Els investigadors i les investigadores de la UdL han publicat 818 articles al 2019, la meitat dels quals en col·laboració amb internacional amb 116 països d'arreu del món. Destaquen els Estats Units, el Regne Unit, Itàlia i Alemanya. Les àrees amb més producció científica són el medi ambient i la tecnologia d'aliments. La vicerectora també ha destacat que el 47% d'aquestes publicacions són d'accés obert.

Olga Martín ha volgut subratllar el compromís de la UdL amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que promouen les Nacions Unides. "Els nostres projectes de recerca cobreixen els 17 ODS, especialment salut i benestar (ODS 3), producció i consum responsable (ODS 12), fam 0 (ODS 2), vida d'ecosistemes terrestres (ODS 15) i acció pel clima (ODS 13). La vicerectora de Recerca i Transferència també ha afirmat que els efectes de la pandèmia de COVID-19 encara no s'han notat en l'activitat investigadora i que caldrà esperar, com a mínim, fins a finals de 2021.

MÉS INFORMACIÓ: