La malaltia pulmonar obstructiva crònica empitjora amb la diabetis

Ho demostra un estudi amb 761 pacients lleidatans publicat a 'Atención Primaria'

bancinfermeres MPOC
Control de ventilació mecánica / Foto: Ariadna Creus i Àngel García (Banc d’Imatges Infermeres) - (CC BY-NC-ND 2.0)

Les persones que pateixen malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC) i diabetis mellitus tipus 2 (DM2) tenen més risc d'hospitalitzacions per exacerbació greu, és a dir, episodis d'inestabilitat que empitjoren la qualitat de vida i augmenten el risc de defunció. Així ho assenyala un estudi publicat recentment a la revista Atención Primaria, realitzat per personal investigador de l'Institut Català de la Salut a Lleida, la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), el Servei d'Epidemiologia de Lleida, el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa Epidemiologia i Salud Pública (CIBERESP), l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova i l'Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària de Salut Jordi Gol i Gurina (IDIAPJGol-Atenció Primària Lleida).

La recerca s'ha realitzat amb 761 pacients diagnosticats de les dos patologies de 7 Centres d’Atenció Primària (CAP) de Lleida ciutat: Bordeta-Magraners, Rambla Ferran, Primer de Maig, Eixample, Balàfia-Pardinyes-Secà, Cappont i Onze de Setembre. Les investigadores i els investigadors –entre ells, el professor d’Epidemiologia de la UdL Pere Godoy- han analitzat diferents variables demogràfiques i d’hàbits per estudiar la seua evolució durant la temporada gripal 2018-2019.

La recerca conclou que la incidència d'hospitalització per exacerbació greu en pacients amb MPOC i DM2 va ser del 9,98%. A més, la insuficiència cardíaca i una menor fracció FEV1/FVC, que medeix la capacitat respiratòria, podrien augmentar el risc d'exacerbació. L’equip també ha valorat la influència de les vacunes antigripal i antipneumocòccica. Tot i que aquestes han demostrat un paper protector feble, consideren que fan falta més estudis per concretar-ho.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Resum de l'article Incidence of severe exacerbation in patients diagnosed with diabetes and chronic obstructive pulmonary disease: Cohort study