La maleta de les falles, a totes les escoles interessades després de la prova pilot

La Càtedra de Patrimoni Immaterial premia treballs de recerca d'alumnat de la UB i la UdL

premis càtedra Pirineus
Els representants de la Càtedra, amb els premiats i la maleta/ Foto: Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus- UdL
Un total de 150 alumnes de set centres educatius del Pallars Sobirà, l'Alta Ribagorça, el Berguedà i Andorra ja han treballat amb la maleta fallaire de la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus de la Universitat de Lleida (UdL), en una prova pilot que s'estendrà a la resta de municipis distingits per la UNESCO per les Festes del Foc dels Solsticis als Pirineus. L'alumnat de Primària que ha utilitzat la maleta pedagògica ha millorat en un 36% de mitjana els seus coneixements sobre aquesta tradició. Els resultats s'han presentat en el marc del sisè aniversari del reconeixement com a patrimoni immaterial de la humanitat, on també s'han lliurat els 2ons Premis Càtedra Pirineus UdL.

La maleta s'estructura en sis activitats de caràcter lúdic, emmarcades en quatre àrees de coneixement: medi natural, llengües, medi social i cultural, i educació artística (visual, plàstica, música i dansa) com ara "La fusta del foc", "Balls al voltant del faro" o "Prometeu de la flama al sol".  Els materials pedagògics van destinats als alumnes de cicle superior de Primària de les escoles de Catalunya, Andorra, Aragó i Occitània, principalment de l'àrea dels Pirineus.

La maleta i les seues rèpliques es dipositaran als Centres de Recursos Pedagògics de les comarques fallaires. A més, part del seu contingut es pot trobar també a la plataforma virtual Debat a Bat, juntament amb recursos educatius complementaris. La directora de la Càtedra, Sofia Isus, ha explicat que es tracta d'un "instrument elaborat amb la col·laboració dels portadors de la festa i la comunitat educativa dels Pirineus i que ajudarà a l'intercanvi de coneixements i tradicions entre tota la comunitat fallaire".

En l'acte commemoratiu de la declaració de la UNESCO, celebrat a la Sala de Juntes de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, també s'han lliurat els 2ons Premis Càtedra Pirineus UdL. El de millor Treball Final de Màster, dotat amb 500 euros, ha estat per a Guillem Civit Vidal de la Universitat de Barcelona (UB) amb La transformació del paisatge d'alta muntanya als Pirineus. Estudi de l’activitat antròpica dels segles IX i XII i els seus camins al Port del Cantó (Pallars Sobirà i Alt Urgell)

El guardó al millor Treball Final de Grau, amb 250 euros, ha estat per a Canòlich Álvarez Puig (UB) per Etnobotànica d'Andorra: saber popular i vegetals. El jurat ha atorgat un accèssit de 125€ al treball de Guillem Galofré Papiol (Universitat de Lleida) per Disseny i validació d'un instrument d'avaluació d'una comunitat virtual educativa sobre educació patrimonial. Finalment, el premi al millor treball d'investigació ha quedat desert.

Text: Sui Generis Comunicació Creativa / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: