La memòria de la Guerra Civil i el franquisme a Lleida

Investigadors de la UdL recullen víctimes i espais del territori en un llibre i dos webs

VestigisMemoriesSimbolsUdL
Els autors, amb el degà de la Facultat de Lletres, Joan Busqueta
El departament d'Història de la Universitat de Lleida (UdL) ha posat en marxa dos pàgines web amb centenars de dades sobre les víctimes de la Guerra Civil, la repressió franquista, i els espais de memòria i simbologia vinculats a la contesa. Són el fruit de 10 anys d'investigació i recopilació d'informació, en el marc del Memorial Democràtic, que es recull en el llibre Vestigis, memòries i símbols a les comarques de Lleida (1931-2014), de la catedràtica d'Història Contemporània de la UdL, Conxita Mir, i els investigadors Aida Garrós i Gabriel Ramon. L'obra, editada per Fonoll, es presenta aquest vespre al Rectorat.

La web Víctimes de la guerra civil i la repressió franquista a les terres de Lleida: morts, represaliats i deportats, explica Mir, "reuneix les relacions més completes possibles de morts a causa de les repressions polítiques de guerra i postguerra, dels bombardejos de la ciutat de Lleida, de les baixes al front de guerra i als hospitals a causa de les ferides o de les penalitats sofertes en la postguerra, de deportats als camps de concentració nazis, així com dels milers d'inculpats pel Tribunal de Responsabilitats Polítiques (TRP), creat el febrer del 1939 com a expressió d'una repressió que, tot i que no produí víctimes mortals, no deixà de tenir un efectes devastadors sobre la societat vençuda de postguerra".

En aquest portal d'Internet trobem informació per municipis i comarques sobre un total de 2.013 víctimes, de les quals 1.826 són lleidatanes, així com de 309 deportats lleidatans a camps de concentració nazis, dels quals 168 van morir. "Fent més accessibles aquest tipus de dades contribuïm a una localització més bona de possibles víctimes desaparegudes o en situació desconeguda per a les seues famílies", destaca la catedràtica.

La web espaisdememoria.udl.cat presenta informació sobre 174 municipis dels 231 de què constava la província de Lleida el 2010, amb més d'un miler d'entrades detallades, classificades en categories com arqueologia bèl·lica (espais on van ocórrer fets de la Guerra Civil), fosses comunes o espais de dol i memòria. També inclou un nomenclàtor amb els canvis de nom de carrers i places durant el franquisme i la transició.

La informació de les dos pàgines web s'interrelaciona a partir de l'anàlisi dels costos humans de les repressions de guerra i postguerra. En el resultat final, a banda dels autors, han contribuït els historiadors del Servei d'Història, Documentació i Patrimoni de la UdL Joan Sagués, Jordi Creus, Josep Calvet, Carme Agustí, Josep Gelonch i Esther Martí. També han col·laborat M. Jesús Bono, Jordi Guixé, Toni Vidal, Ricard Conesa, Oriol López, Gerard Corbella, Manel Gimeno i Pol Galitó.

Vestigis, memòries i símbols a les comarques de Lleida (1931-2014)
www.victimesguerracivilfranquisme.udl.cat
www.espaisdememoria.udl.cat