La producció científica de la UdL, entre les millors de tot Espanya

Segons l'Informe de la Fundación CyD 2014

recercaUdL2015
L'informe destaca la recerca en l'àrea de ciència agrícola i biològica

L'indicador d'excel·lència amb lideratge es refereix als articles que es troben per sobre del 10% més citat a nivell mundial. L'estudi assenyala que reflecteix "l'alta visibilitat de la producció científica i la capacitat de protagonisme i d'iniciativa dels investigadors d'una institució".

La Universitat de Lleida (UdL) és la segona de tot l'Estat espanyol pel que fa al percentatge d'excel·lència amb lideratge de la seua producció científica, segons el darrer informe de la Fundación Conocimiento y Desarrollo (CyD) que acaba de fer-se públic i que se centra en la contribució de les universitats espanyoles al desenvolupament. La UdL té un percentatge del 10,71, només superat per la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (URV), amb un 11,52. Aquest indicador es refereix als articles que es troben per sobre del 10% més citat a nivell mundial. L'estudi assenyala que reflecteix "l'alta visibilitat de la producció científica i la capacitat de protagonisme i d'iniciativa dels investigadors d'una institució".

L'informe CyD destaca especialment la recerca de la Universitat de Lleida en l'àrea de ciència agrícola i biològica. Tot i que la producció no es pot comparar amb la d'altres centres més grans, com la Universitat de Barcelona (UB) que lidera el llistat d'articles, torna a destacar en el percentatge d'excel·lència amb lideratge. La UdL ocupa el segon lloc, amb un 11,51, per darrere de la URV (11,81). Per tot plegat, l'estudi situa les dos universitats a l'avantguarda de la recerca d'excel·lència amb lideratge, amb l'Institut de Ciències Fotòniques, el Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques i l'IRTA.

Al capítol sobre recerca, cultura emprenedora i empresa, l'Informe CyD 2014 recull que els investigadors de la UdL van publicar un total de 4.122 articles entre els anys 2003 i 2013. Pel que fa a l'impacte normalitzat, la UdL ocupa la setena posició de les universitats de l'Estat, amb una mitjana de 1,36. La llista l'encapçala la Universitat Pompeu Fabra, amb un 1,66. L'estudi també recull que la UdL ha presentat 16 sol·licituds de patents nacionals en el mateix període de temps i que lidera el nombre de projectes de la Línia Directa d'Innovació del Centre pel Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) del Ministeri d'Economia i Competitivitat, amb un total de tres.

Dins l'apartat d'anàlisi econòmica, la UdL apareix com la quarta universitat pública espanyola que més ingressa en aportacions de l'alumnat a través de les taxes, preus públics i altres conceptes. La mitjana va ser de 2.757 euros el curs 2013-14, sols darrere de la Universitat Politènica de Catalunya (3.345 euros per alumne), l'Autònoma de Barcelona (2.943€) i la universitat madrilenya d'Alcalà d'Henares (2.794€). La UdL supera la resta de catalanes, com la Universitat de Barcelona  (2.734€), la Pompeu Fabra (2.367€), la de Girona (2.324€) i la URV (2.132€). Mentre, la despesa mitjana per alumne de la UdL se situa en 7.763 euros i la inversió real per alumne, en 706€.

A nivell estatal, l'informe de la Fundación CyD destaca l'augment de la recerca tot i les retallades pressupostàries. Malgrat això, les universitats espanyoles "estan perdent lideratge" ja que disminueix la seua presència en el 10% de les publicacions científiques més citades. Una altra assignatura pendent continua sent la internacionalització, ja que el percentatge d'alumnat estranger és del 2% quan la mitjana europea arriba al 8%. El finançament de les empreses a la Universitat s'ha reduït en 170 milions d'euros.

Informe CyD 2014