La psicologia diferencial centra una jornada internacional a la UdL

Amb una seixantena d'experts de l'àmbit iberoamericà

Una seixantena d'experts es donaran cita a partir d'aquest dijous a la Universitat de Lleida (UdL) en el marc de la 8a Jornada de l'Associació Iberoamericana per a la Investigació de les Diferències Individuals (AIIDI). Organitzada pel grup de recerca Neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta de la UdL i de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), la trobada tractarà temes com ara les intel·ligències múltiples o el paper de la salut mental en la personalitat creativa.

La jornada té com a objectiu contribuir a la difusió de les línies actuals de recerca en aquest camp de la psicologia que intenta donar resposta al fet que els éssers humans ens assemblem molt entre nosaltres, però alhora som diferents. La Psicologia de les Diferències Individuals, també coneguda com a psicologia diferencial, és una disciplina científica dedicada a l'anàlisi de les disparitats entre els individus, però tenint en compte que el punt de partida és una semblança bàsica, una mena d'arrel comuna que ens identifica com a membres de la mateixa espècie.

Els investigadors de la UdL parlaran sobre temes com ara el neuroticisme com a modulador del processament d'estímuls emocionals, les correlacions biològiques de l'alexitímia o les experiències traumàtiques i estressants en pacients amb símptomes psicòtics prodròmics. Altres temes que s'exposaran durant la trobada són l'autoregulació emocional en escolars, si la qualitat i la durada del son s'hereten, o el paper mediador de la gestió de les metes vitals entre l'optimisme i el benestar psicològic d'una mostra de dones amb fibromiàlgia.

El programa arrenca el dia 19 a les 16.30 hores al Saló Víctor Siurana del Rectorat, amb la presentació a càrrec del catedràtic de Personalitat i Psicopatologia de la UdL, Anton Aluja, i el subdirector de l'IRBLleida, Manuel Sánchez de la Torre. El dia 20 serà el torn de la presentació de treballs d'investigadors sèniors i de la conferència inaugural del catedràtic de la Universitat Jaume I de Castelló, César Ávila, que parlarà sobre Personalitat i cervell. La de cloenda, amb el títol Nous recursos per a la traducció i retro-traducció de qüestionaris de personalitat, anirà a càrrec del professor de la UdL Àngel Blanch.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL