«La sentència d'Estrasburg tardarà 6 o 8 anys, però llavors ja serem república», diu Cuevillas

L'advocat de Puigdemont participa en una taula redona que omple l'Auditori de Cappont

alonsocuevillasUdL
La taula redona ha tingut lloc a l'Auditori de Cappont. FOTO: UdL
"En 6 o 8 anys tindrem sentència d'Estrasburg que segurament ens donarà la raó, però no tindrà tanta importància, perquè llavors ja serem una república independent".  Així responia, amb cert humor, el catedràtic de Dret Processal de la Universitat de Barcelona i advocat de Carles Puigdemont, Jaume-Alonso Cuevillas, a una pregunta del públic en la taula redona: Rebel·lio o venjança d'Estat, que ha omplert l'Auditori del campus de Cappont de la Universitat de Lleida.

Cuevillas es referia al Tribunal Europeu de Drets Humans, al qual no es pot acudir fins esgotar la via judicial interna, que sembla que es dilatarà, perquè el Tribunal Constitucional ha admès fins ara tots el 100% dels recursos de la defensa, quan la seua mitjana d'admissió és del 9%, ha explicat.

L'advocat i també economista, ha afirmat que el que està passant amb els líders del procés "és un càstig vestit de procés penal". Ha assegurat que s'han vulnerat totes les garanties processals i que la sentència sembla estar decidida encara que no estigui escrita.

Cuevillas ha dit que el que més amoïna a les persones empresonades és el seu trasllat i estada a les presons de Madrid mentre duri el judici, tot recordant el tracte que van rebre abans de ser ingressades en centres penitenciaris de Catalunya. El judici, que començarà al gener, "s'haurà d'acabar abans de les eleccions municipals". Per això seran sessions maratonianes: matí i tarda de dilluns a dijous i matí de divendres, ha afegit.

Tant Jaume-Alonso Cuevillas, com Josep Maria Tamarit, catedràtic de Dret penal de la UdL, han argumentat que no existeix delicte de rebel·lió ni de sedició, en la mateixa línia que el manifest en aquest sentit que han signat 120 professors de Dret d'arreu de l'Estat espanyol. També han recordat que el Tribunal alemany de Slesvig-Holstein va rebutjar el delicte de rebel·lió, que el delicte de sedició no existeix en molts països europeus i que Suïssa no ha extraditat perquè ha considerat que hi ha motius polítics.

Per la seua part, Tamarit ha criticat la banalització que s'està fent de la violència quan s'acusa de rebel·lió i sedició. "Ara el terme violència s'utilitza per tot i això a més de ser greu, és molt perillós", ha dit. A més, ha alertat que és molt significatiu que s'estigui produint una "reacció histèrica" contra la possibilitat que hi ha hagi indults, tot i que encara no ha començat ni el judici. L'indult és un mecanisme regulat que pot exercir un govern, ha defensat. "És preocupant tanta hostilitat i tant odi", ha conclòs.