La simulació, efectiva per formar l'estudiantat de Ciències de la Salut contra el tabaquisme

Un projecte europeu amb la UdL conclou que incrementa tres punts i mig els seus coneixements

INSTRUCT
Jornada de tancament a Brussel·les / Foto: INSTrUCT
L'eina de formació contra el tabaquisme desenvolupada en el marc del projecte europeu INSTrUCT, amb participació de la Universitat de Lleida (UdL), ha demostrat que millora sensiblement les competències del personal sanitari per ajudar els pacients a deixar l'hàbit. L'estudiantat de Ciències de la Salut que ha testat aquest recurs educatiu obert (REA) ha incrementat els seus coneixements una mitjana de 3,54 punts sobre 10 i ha obtingut un "notable" en els casos de simulació. La iniciativa, liderada per l'Institut Català d'Oncologia (ICO), ha estat finançada pel programa ERASMUS+ de la Comissió Europea amb poc més de 360.000 euros.

A banda de l'ICO i la UdL, al projecte INSTrUCT han pres part les universitats de Barcelona, Navarra i Lliure de Brussel·les (Bèlgica), el Col·legi Erasme de Brussel·les, el King's College de Londres (Regne Unit) i l'Escola Superior d'Infermeria de Coïmbra (Portugal). L'objectiu era dissenyar un programa per millorar les habilitats dels professionals de la salut abans de treballar en un entorn clínic. En els darrers tres anys, han completat un curs en línia amb vídeos, una àrea de simulació virtual -desenvolupada per l'Escola Politècnica Superior de la UdL en col·laboració amb el 4DHealth d'Igualada- i una guia d'implementació per a docents.

El REA inclou cinc mòduls teòrics (El tabac com a problema de salut pública; Conceptes generals, productes del tabac; Nivells d'atenció del tabaquisme; Intervenció breu; i Tractament psicològic i farmacològic), cinc vídeos educatius i tres simulacions virtuals, que han testat un miler d'alumnes, dels quals 104 de la UdL. Els materials educatius estan basats en evidències per ensenyar a l'alumnat universitari com tractar adequadament la dependència del tabac. El programa INSTrUCT està disponible en quatre idiomes (anglès, francès, espanyol i portuguès) i és gratuït.

Els resultats dels projecte assenyalen que prop del 86% de l'estudiantat que l'ha utilitzat ha assolit les competències d'assessorament en tabaquisme i la puntuació mitjana en les simulacions ha estat de 7,4 sobre 10. A més, tant l'alumnat com el professorat ha expressat alts nivells de satisfacció i recomana INSTrUCT als seus companys.

MÉS INFORMACIÓ:

Web del projecte INSTrUCT