Les escoles de doctorat impulsen una guia de bones pràctiques i prevenció de conflictes

L'agrupació catalana d'aquests centres celebra la seua reunió anual a la UdL

escola de doctorat
Les persones assistents a la trobada. FOTO: UdL
L'Agrupació Catalana d’Escoles de Doctorat (ACED), que integren les universitats públiques i privades de Catalunya, Andorra i les Illes Balears, impulsarà una Guia per al foment de bones pràctiques i la prevenció de conflictes en les relacions entre directores/es de tesi i investigadors/es en formació. El seu objectiu és disposar d'una eina que ajudi a evitar que es produeixin conflictes entre les persones que dirigeixin una tesi i els doctorands i les doctorandes.

Així ho ha aprovat la reunió anual de l'ACED que ha tingut lloc avui a la Universitat de Lleida (UdL), la primera trobada presencial que se celebra des de l'inici de la pandèmia per COVID-19. La directora de l'Escola de doctorat de la UdL, Maria Àngels Balsells Bailón, ha explicat que aquesta guia de bones pràctiques, que elaborarà una comissió integrada per un representant de cada universitat membre, "ens ha d'ajudar a prevenir les dificultats que puguin sorgir durant el procés d'elaboració d'una tesi, però també ha de ser-nos útil en la resolució dels conflictes que es puguin produir".

D'altra banda, la reunió també ha servit per abordar com incloure en el Pla de recerca dels doctorands i doctorandes la gestió dels resultats de les tesis de manera oberta i protegida, en consonància amb el concepte de Ciència oberta (open science), és a dir, la difusió del coneixement científic com més amplia millor, lliure per a totes i tots, accessible en línia i reutilitzable.

La UdL, ha afegit Balsells, ja ha començat a formar el personal investigador en formació en aquest àmbit, segons les directrius de la Guia per elaborar un pla de gestió de dades per a doctorands del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC).

Un altre dels punts de l'ordre del dia, han estat les estratègies d'internacionalització de les escoles de doctorat, com ara les tesis amb menció internacional o les cotuteles de tesis amb universitats estrangeres. En aquest àmbit, la UdL té actualment set tesis que estan sent cototuritzades amb universitats de França, Bèlgica, Itàlia i Colòmbia, i n'està gestionant una amb un centre d'educació superior alemany.