Les opinions alienes, l'escola i els 'mass media' influeixen en l'autoimatge dels adolescents

Segons una recerca publicada a 'International Journal of Environmental Researchand Public Health'.

CC BY-SA 2.0 sethdickens
Foto: Seth Dickens (CC BY-SA 2.0)

L'autopercepció de la imatge corporal; les opinions tant d'amics i col·legues com de la família; les característiques específiques de l'entorn escolar; les expectatives percebudes a través dels mitjans de comunicació; i les estratègies d'autogestió són els factors que influeixen en com es veuen a si mateixes les persones adolescents. Així ho conclou una recerca publicada a  la revista científica International Journal of Environmental Researchand Public Health per professores de la Universitat de Lleida (UdL) que treballen alhora com a infermeres de l'atenció primària de Lleida i l'Anoia.

L'estudi ha analitzat 10 recerques qualitatives des de la perspectiva dels adolescents publicades entre 2009 i 2019. Les investigadores Eva M. Artigues, Mercè Pollina i Glòria Tort han realitzat una revisió sistemàtica i una metaetnografia d'aquests treballs, elaborant un model explicatiu que mostra el desenvolupament de la imatge corporal dels adolescents i el camí cap al seu establiment.

La seua síntesi identifica "factors de protecció per a una imatge corporal sana, com ara un entorn escolar positiu i el suport del professorat, així com la necessitat d'estratègies per fer front a l'impacte dels missatges dels mitjans de comunicació i la publicitat". Les investigadores advoquen per desenvolupar plans de salut individualitzats en les primeres etapes de la vida per evitar posteriors comportaments poc saludables.

Text: Comunicació ICS Lleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article The meaning and factors that influence the concept of body image: systematic review and metaethnography from the perspective of adolescence