'L’internet sense reflexió és una trampa'

La professora Paquita Sanvicén presenta el seu llibre Para pensar un rato... o más, un compendi de pensaments adreçats a l’orientació sobre l’ús de la xarxa com a font d’informació

Paquita Sanvicén, professora de Sociologia i Metodologia de la Universitat de Lleida (UdL), ha presentat aquest dimecres el seu llibre Para pensar un rato... o más. Reflexiones para estudiantes que no quieren ser arrastrados por la información que va a mil por hora, una obra que vol fer recapacitar el lector sobre el fet que “l’internet sense reflexió és una trampa i cal ensenyar a pensar-hi”, segons l’autora.

Sanvicén ha explicat que “l’internet, que té molts avantatges, ens està fent un mal important perquè no hem ensenyat els nostres joves a gestionar la informació”. Per aquesta raó, es va plantejar com a docent la conveniència d’escriure “un llibre de lectura i alhora de consulta que, a partir dels errors comesos pels alumnes -anònims- a l’aula, permetés reflexionar sobre el fet que no tota informació és bona i rellevant, i que no tota informació s’ha de prendre com a autoritat”.

L’autora del llibre, que es presenta amb un qüestionari al final perquè el lector el pugui emplenar i tornar-li respost, posa de relleu en la seua obra la importància de la font d’informació, l’engany del posicionament SEO com a principi de qualitat i d’autoritat (“en una cerca, allò primer que trobem és el més rellevant?”) o la necessitat de contrastar la informació com a principi d’elaboració del discurs. “El problema ja no és la infoxicació, sinó quedar-se amb la primera URL com la resposta bona a la nostra pregunta”, afirma.

L’acte, que s'ha dut a terme al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del campus de Cappont, ha comptat amb la presència del degà de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, Carles Alsinet; els directors de la col·lecció Educación de l'Editorial Milenio, Joaquim Prats i i el catedràtic de la UdL Fidel Molina; i la vicerectora d'Estudiants de la UdL, Neus Vila, que ha adreçat unes paraules per videoconferència als assistents destacant la conveniència d’obres com la de Paquita Sanvicén.

Text: Sui Generis Comunicació Creativa