Localitzen 14 noves fosses al jaciment de Santa Coloma d'Àger

Des que s'excava s'han trobat 130 esquelets del segles V al XI

JornadaArqueologiaFunerariaUdL
Cinc estudiants han participat en l'excavació. FOTO: Jornada científica d'arqueologia funerària.

Les excavacions dutes a terme aquest juliol a la necròpolis de Santa Coloma d'Àger (Noguera), en el marc de la I Jornada Científica d'Arqueologia Funerària de la Universitat de Lleida, han localitzat 14 fosses en l'angle nord-oriental del jaciment, que daten entre els segles VIII i XI, la darrera fase d'ús del complex.

D'aquestes, la desena d'estudiants i arqueòlegs participants a la jornada, n'han excavat nou. En cinc d'elles estaven enterrats adults i en quatre més infants. Els experts han pogut confirmar in situ que dels cinc esquelets adults, dos són homes i un, una dona, mentre que els dels menors, dos serien infants d'un any d'edat com a molt, i dos més, nens d'entre 3 i 5 anys.

Tot i així, tant l'acotació de la cronologia de les restes, l'edat, el sexe i les possibles patologies d'aquests individus es fixaran a posteriori amb els estudis de radio carboni, isòtops i d'ADN que s'han de fer en laboratoris especialitzats. Amb aquestes proves també es podran obtenir més dades sobre la salut, l'alimentació, les filiacions familiars, i si els enterrats eren autòctons o migrants.

Des que es van començar a fer les primeres intervencions arqueològiques a la necròpolis de Santa Coloma d'Àger, als anys noranta, s'han fet quatre actuacions a la zona que sumen un total de 130 esquelets exhumats, datats entre els segles V i XI.

Els investigadors esperen poder continuar amb noves excavacions l'any vinent perquè tot apunta que la necròpolis s'estén més enllà de la zona fins ara delimitada.  La Jornada científica d'arqueologia funerària d'enguany ha estat possible gràcies al finançament de la Fundació Arnau Mir de Tost, l'Ajuntament d'Àger i donacions particulars.

El professor d'arqueologia medieval de la UdL i uns dels directors del curs, ha agraït aquest suport, així com l'entusiasme dels estudiants que hi han participat i la il·lusió dels habitants d'Àger.