Millorar els serveis a les persones amb discapacitat intel·lectual, tant joves com envellides

Reclamació dels estudis realitzats per la Càtedra d'Innovació Social i la Federació ALLEM

Un moment de la presentació aquest matí / Foto: ALLEM
Les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID), tant les joves com les envellides, tenen dificultats greus d'accés als serveis de suport i, a més, aquests no són adequats a les seues necessitats i demandes. Així ho posen de manifest dos estudis realitzats per la Càtedra d'Innovació Social de la Universitat de Lleida (UdL), dirigida pel professor Carles Alsinet, i la Federació ALLEM que s'han presentat aquest divendres a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social. Els treballs amb comptat amb les aportacions de col·laboradors externs i de 20 professionals pertanyents a les següents entitats sòcies d'ALLEM: Aspros, Associació Alba, Talma, Acudam, Sant Joan de Déu Terres de Lleida i l'IMO Salvador Seguí.

L'estudi sobre el model d'atenció a les persones joves amb DID posa el focus en la franja d'edat entre 16 i 35 anys, quan passen de l'escolarització obligatòria al possible accés al mon laboral. Després de constatar que els serveis actuals són poc flexibles i poc adequats a les expectatives i les oportunitats que necessiten els afectats, proposa quatre programes marc: acollida i acompanyament de la persona durant la construcció i el desenvolupament del seu projecte vital, vida independent perquè siguin el més autònoms possible, ocupabilitat i ocupació, i planificació centrada en la família com a eina de suport. Entre les propostes concretes, destaquen el recurs de l'assistent personal, els programes d'oci i temps de lleure, i el disseny d'itineraris de formació dual formativa i laboral.

L'estudi sobre les persones amb DID envellides analitza les conseqüències de l'increment de l'esperança de vida i evidencia que l'Administració no reconeix correctament la condició de persona gran o envellida als afectats ni els hi facilita els suports específics que necessiten. El document proposa unes pautes específiques d'avaluació i tres línies d'acció: treball protegit i jubilació, atenció diürna i acolliment residencial. Entre altres, recomana formar una àrea específica de salut, realitzar accions que facilitin la preparació –econòmica i social– per a la jubilació,  i desenvolupar models inclusius que permetin a les persones continuar vivint en el seu entorn més proper o en la seua llar, amb els suports necessaris dels serveis d'atenció domiciliaria,  sense deixar de banda espais residencials que puguin acollir a les persones amb DID en situació de dependència física i psicosocial.

"Els estudis confirmen les dificultats i les noves necessitats de les persones joves i de les persones amb deteriorament per l'edat o envellides amb DID. Cal, amb urgència, una revisió i millora dels serveis per donar resposta a les seues necessitats i perquè això sigui possible cal modificar els serveis reglats (Cartera de Serveis Socials) i millorar el seu finançament", reclama la Federació ALLEM.

Text: Comunicació Federació ALLEM / Premsa UdL

Més informació

Revisió del model dels serveis de suport per a les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (2017)