Obtenir cereals amb el mínim de fertilitzant nitrogenat

La UdL participa en una recerca liderada per la UPM i finançada per la Fundació Gates

biotecnologia vegetal
El Grup de Biotecnologia Vegetal de la UdL Foto: Carlos Cortés (ETSEA-UdL)

La Universitat de Lleida (UdL) participa en una recerca internacional per obtenir cereals amb la mínima necessitat de fertilitzants nitrogenats, reduint l'impacte mediambiental. Liderat per la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), aquest projecte d'agricultura sostenible compta amb un finançament de cinc milions de dòlars de la Fundació Bill i Melinda Gates. L'investigador ICREA Paul Christou dirigirà l'equip UdL-Agrotecnio que pren part en aquesta investigació per obtenir plantes d'arròs i panís modificades, amb un pressupost d'1,4 milions.

La productivitat dels cultius depèn en gran mesura de la disponibilitat de nitrogen per a les plantes. Els principals conreus de cereals són incapaços de formar simbiosi amb els bacteris fixadors d'aquest element químic i requereixen l'addició de fertilitzants nitrogenats químics sintètics per augmentar els seus rendiments, suposant una gran amenaça ambiental als països desenvolupats. D'altra banda, el cost d'aquests adobs químics comercials és massa elevat per als petits agricultors a l'Àfrica subsahariana i el sud-est asiàtic, reduint els rendiments dels seus cultius i agreujant situacions de pobresa i fam.

En la recerca de solucions per ajudar a alleujar aquest problema, el laboratori del professor de la UPM, Luis Rubio, investiga la transferència de gens de fixació de nitrogen per les plantes. Aquest programa de recerca té com a objectiu obtenir cereals amb els requisits mínims de fertilitzants nitrogenats que produeixin rendiments més alts i més consistents en els cultius. La UdL és una de les quatre institucions consorciades, amb la UPM, la Virginia Tech i  la Fundació per a recerques biològiques aplicades d'Argentina. També hi col·labora el Massachusetts Institute of Technology.