Primera excavació extramurs a l'est dels Vilars d'Arbeca

La campanya que comença dilluns també analitzarà els primers habitatges i l'àrea de forns

sudjacimentvilarsarbecaUdL
Una de les zones que s'excavarà al sud-est del jaciment / Foto: GIP-UdL

Davant de la torre-porta est de la fortalesa dels Vilars d'Arbeca hi podria haver un camp de sitges anterior al fossat. Aquesta és una de les hipòtesis que intentaran corroborar els arqueòlegs de la Universitat de Lleida (UdL) que dilluns, 26 de juny, inicien la 33a campanya d'excavacions al jaciment iber. Fins el proper 14 de juliol, un total de 26 persones participaran en els treballs, que s'emmarquen en el Curs teoricopràctic d'arqueologia Vilars 2017 que obre la 25a Universitat d'Estiu de la UdL.

És el primer cop en tres dècades que el Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la Universitat de Lleida analitzarà els terrenys extramurs a l'est de la fortalesa, en un espai delimitat per la muralla torrejada i l'escarpa del fossat construït a inicis del segle IV abans de Crist. Els arqueòlegs esperen trobar informació sobre el camp frisó, altres estructures avançades de defensa o un traçat inicial de la muralla i l'existència d'un camp de sitges que s'estendria almenys entre 20 i 30 metres cap a llevant.

"La informació prèvia són els fons de sitja localitzats sota l'escarpa paramentada i el fons identificat sota la contraescarpa. Aquest hipotètic camp de sitges de Vilars 0-Vilars I, l'etapa inicial del poblat, hauria estat destruït per l'excavació del fossat", explica el catedràtic Emili Junyent. L'excavació en aquesta zona també pretén verificar "l'emplaçament lleugerament elevat sobre l'entorn de la fortalesa, avui no perceptible pels treballs agrícoles".

La campanya d'excavacions arqueològiques se centrarà també en dos zones més. D'una banda, les cases situades a l'oest pertanyents a la fase més antiga de la fortificació, datada en el segle VIII abans de Crist. I de l'altra, l'anomenada "placeta del fons" on ja es van posar al descobert un seguit de forns. Treballaran en el forn millor conservat, l'FR-1324, que va ser reutilitzat i refet en més d'una ocasió.

Els estudiants que participen en els treballs provenen de la UdL, la Universitat de Barcelona, l'Autònoma de Barcelona, la Rovira i Virgili, la Universitat de Girona, la de Castella la Manxa, Granada, Salamanca, Sevilla, Saragossa, Complutense de Madrid, Jaume I de Castelló, UNED, Politècnica de València i la Universidade de Coimbra (Portugal).

Les excavacions d'enguany tancaran el pla quadriennal 2014-2017 subvencionat per la Generalitat de Catalunya; amb el suport de l'Ajuntament d'Arbeca i dins del projecte homologat del Ministeri d'Economia, Ciència i Competitivitat.

A banda d'aquest curs teoricopràctic d'arqueologia, la Universitat d'Estiu inicia aquesta setmana els cursos de català, anglès i italià de Llengües a l'estiu, Els darrers dinosaures d’Europa i la seva extinció al territori del projecte Geoparc Conca de Tremp-Montsec a Tremp i Els Paisatges de Pedra Seca i els mètodes constructius a Torrebesses. També comença el curs virtual Social Media Management. Comunicació i Promoció Efectiva a les Xarxes Socials. En total, sumen 153 inscrits.