Projectes d'art digital d'alumnat de la UdL, de nou a 'Cal Trepat' de Tàrrega

L'exposició 'Arxiu Obert Arxiu Tancat 2023' es podrà veure fins al 9 d'abril

Metamorfosi mecànica
Un dels projectes exposats / FOTO: EPS-UdL
Per segon any consecutiu, el Museu Fàbrica J.Trepat de Tàrrega, popularment conegut com a 'Cal Trepat', acull una exposició de projectes d'art digital d'alumnat dels graus de Disseny digital i tecnologies creatives i d'Educació Primària de la Universitat de Lleida (UdL). Arxiu Obert Arxiu Tancat 2023, comissariada per Roser Miarnau (Cal Trepat), Glòria Jové (UdL) i Ferran Lega (UdL), es podrà veure del 31 de març al 9 d'abril -menys divendres 7 que romandrà tancada-, tot donant continuïtat a la col·laboració encetada l'any passat entre el Museu urgellenc i l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL.

La mostra presenta sis projectes, dos més que en l'exposició de l'any passat, que des de l'art i la tecnologia revisen diversos elements de l'Arxiu Trepat: fonts orals (entrevistes amb els treballadors), inventari (11.300 fitxes), peces en estoc (més de 20.000), publicacions, arxiu documental de l'empresa (conservat a l’Arxiu Comarcal de l'Urgell Tàrrega), arxiu sonor (so de les màquines) i l'atmosfera que conserva el mateix museu. Les peces han estat fetes expressament per per a l'espai que ocupen (SITE-Specific) i mostren "una transgressió perquè fan visible allò que moltes vegades ens passa desapercebut", expliquen els comissaris.

Així, Diagnòstic del trepat (de Maria Campos i Ariadna Gras) posa en evidència les malalties principals dels treballadors a la fàbrica; Dones Trepat (de Sara Hidalgo i Alejandra Reto), una performance tecnològica, i Casa Rosalia (d'Anna Aiguadé i Marina Also), fan visible el paper de dones claus en la història d'aquesta fàbrica que fou la principal productora de maquinària agrícola a l'Estat durant el segon terç del segle XX.

D'altra banda, les obres Metamorfosi mecànica (de Marta Pons, Maria Torres i David Uribe), Des[territori]-alització del pupitre (d'Anna Bisús, Esther Culebras, Erika Gonzalez, Marc Miquel, Miriam Pomés i Carla Ruiz) i Art-era (de Marina Corretje, Sara Godoy, Jordi Ontiverros, Silvia Pastells, Susana Rosell), ens conviden a realitzar viatges a través del temps i a contemporitzar la tasca que feia la fàbrica com a capital industrial agrícola.

Els treballs exposats sorgeixen d'un procés de recerca i docència desenvolupat en el marc de les assignatures Art i cultura digital i Construcció de processos creatius, que ha comptat amb la col·laboració de l'artista i professora de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Vigo, Marina Núñez, que va compartir el seu procés de treball amb l'alumnat mentre desenvolupaven els seus projectes.

"Pel Museu Trepat suposa una altra manera de veure i interpretar el patrimoni industrial que tenim, i els projectes artístics enriqueixen la narrativa del mateix museu", afegeixen els comissaris que han programat visites guiades gratuïtes a les 12:00 del migdia.