Seguretat, ecologia i oci protagonitzen l'11è Mercat de Tecnologia a la UdL

Més de 1.300 persones participen en la trobada de projectes, tallers i demostracions

mercatecUdL2014
Un dels treballs exposats en l'anterior edició / Foto: UdL
Més de 1.320 persones, entre alumnat i professorat, de 30 centres educatius participaran aquest dijous, 8 de maig, al Mercat de Tecnologia (antic Mercatec), que tindrà lloc al campus de Cappont de la Universitat de Lleida (UdL). L'exposició de projectes de l'estudiantat d'ESO i Batxillerat acollirà la presentació d'una seixantena de treballs com ara un sistema contra incendis amb sensors de temperatura, el control d'una porta de pàrquing mitjançant un autòmat programable, un reactor biodièsel o un tren que utilitza imants per levitar.

La sostenibilitat és un altre tema que preocupa els més joves. Entre els treballs exposats trobem idees com un plotter construït amb materials reciclats, un forn solar, mobles de cartró o diferents projectes de cotxe elèctric. En la banda més lúdica, destaquen un joc del milió (pinball) electrònic, un hoquei de taula, un amplificador de vàlvules per a guitarra elèctrica, un mini billar, o un piano electrònic amb un circuit integrat 555.

El programa del Mercat de Tecnologia inclou un total de 15 tallers, la majoria impartits per professorat de l'Escola Politècnica Superior de la UdL. Una de les principals novetats és "Produeix el teu HIT musical", en què els participants podran materialitzar una
cançó treballant amb programes d'ordinador. Robòtica, energia solar, criptografia, votacions electròniques o smartphones són altres objectes d'estudi. Els nens també podran participar en un taller de química de la Policia Científica dels Mossos d'Esquadra, un altre de la tecnologia aplicada als Bombers o un dirigit per tècnics del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) sobre la datació d'obres.

Pel que fa a les demostracions, se n'han programat sobre la First Lego League, robots educatius i química amb productes quotidians. El mercat també inclou tres exposicions. La ciutat del futur: ciència o ficció? centra en els recursos tecnològics per aconseguir municipis més sostenibles. Màgia a partir de la tecnologia dels autòmats parla de la construcció d'aquests personatges mecànics i mostra alguns capaços de fer trucs. Completa l'oferta una mostra amb una trentena de maquetes dels invents tecnològics més representatius de la humanitat, com el parallamps o la màquina de vapor.

www.mercatdetecnologia.udl.cat