Solidaritat de la UdL per la crisi del COVID-19

Cedeix espais a l’Arnau, dona material i presenta personal voluntari

unitatdocent3
Unitat docent a l'Arnau / Foto: Fernando Tortras

La Universitat de Lleida (UdL) ha decidit cedir espais a l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) per ajudar en la logística de gestió de la crisi ocasionada pel COVID-19, davant la previsió que el sistema sanitari "pugui entrar en col·lapse" els pròxims dies, en paraules de la portaveu del govern, Meritxell Budó. No és l'única mostra de solidaritat de la UdL amb la sanitat. La universitat també ha donat material i cedit equipaments des de diferents centres. Mentre, professorat i estudiantat de les Facultats de Medicina i d'Infermeria i Fisioteràpia s'ha posat a disposició de la Gerència Territorial de Salut per reforçar serveis. Altres realitzen tasques de voluntariat.

"Davant la previsió que l'HUAV necessiti habilitar més llits per atendre pacients a partir d'aquest cap de setmana", la UdL li cedeix espais de la unitat docent del campus de Ciències de la Salut, a petició del mateix hospital, segons ha informat el vicerector de Campus, Narciso Pastor. De moment, la sala d'estudis, a la planta baixa, servirà per emmagatzemar material hospitalari. "Així alliberen espais que es podran ocupar amb llits", destaca Pastor, que no descarta "cedir més espai a mesura que el necessitin i ens ho demanin".

La UdL, seguint els requeriments oficials, ha fet donació a l'HUAV de material de prevenció, com ara guants de nitril, màscares higièniques i algunes màscares de protecció FFP2. També s'han cedit temporalment equips de la Unitat Quirúrgica de Torrelameu, que depèn de l'Escola Tècnica d'Enginyeria Agrària: un aparell portàtil de radiografies (PotroDX) amb un sistema de captura digital directa i un respirador per ajudar en deficiències de ventilació. El PotroDX, un sistema fàcil d'utilitzar i de ràpida obtenció d'imatges de qualitat, pertany al Quiròfan mòbil de Veterinària del Departament de Ciència Animal.

La Sala de Dissecció de la Facultat de Medicina ha realitzat aquest mateix divendres una donació de material als dos hospitals universitaris de Lleida, l'HUAV i el Santa Maria. El lot inclou guants de nitril, màscares quirúrgiques, bates i pijames d'un sol ús, peucs i barrets quirúrgics. El material l'han lliurat aquest matí a l'Hospital Santa Maria, quedant tot registrat per l'oficina central de gestió de l'Arnau de Vilanova.

Aquesta setmana la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF) ha donat material sanitari a l'Hospital d'Igualada i a l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova per tal de lluitar de manera coordinada amb el Departament de Salut contra el coronavirus. Entre el material donat hi ha mascaretes, solució hidroalcohòlica, guants, bates i pulsioxímetres. També ha posat a la seua disposició tant lliteres com les seues instal·lacions.

A la capital de l'Anoia el grup de recerca del Campus Igualada-UdL, A3 Leather Innovation Center, també ha fet donació de material de protecció (guants i màscares) a la Direcció Assistencial Primària de l'Anoia. Així mateix, altres grups d'investigació com el de Neurobiologia evolutiva i del desenvolupament (grup UdL adscrit a l'IRBLleida) han lliurat a l'Hospital Arnau material de protecció personal: guants, màscares, alcohol.

Diversos grups de recerca i serveis científic-tècnics (SCT) de l'IRBLleida, amb professorat de la UdL, també han posat el seu material a disposició de les autoritats sanitàries: guants, màscares, bates, alcohol, solució hidroalcohòlica i ulleres de protecció. Són els grups d'Investigació translacional en medicina respiratòria, Medicina de precisió en malalties cròniques, Bioquímica de l'estrès oxidatiu, Recerca translacional vascular i renal, Neurobiologia evolutiva i del desenvolupament, Fisiopatologia metabòlica, Cicle cel·lular, Recerca en Immunologia i Metabolisme, Neuroimmunologia, Patologia neuromuscular experimental, Genètica de malalties complexes i Senyalització cel·lular per calci. També els següents SCT: Cultius cel·lulars, Biobanc, Farma, Lipidòmica, Proteòmica i el Centre de Recerca Experimental Biomèdica Aplicada (CREBA).

De la seua banda, Crue Universitats Espanyoles ha posat a la disposició de les autoritats sanitàries més de 200 laboratoris i 300 experts en les proves de detecció del COVID-19. Els centres universitaris ofereixen també 1,7 milions de guants, 75.000 màscares, 25.000 bates i 6.000 equips de protecció individual, així com divers material fungible per a contenir l'expansió de la pandèmia.

El Departament de Salut ha decidit mobilitzar els recent graduats en Medicina, encara que no hagin fet el MIR, i l'estudiantat de l'últim curs tant de Medicina com d'Infermeria. Per això, des dels respectius deganats ja han demanat les dades per facilitar-les a les autoritats sanitàries de cara a contractacions eventuals com a personal sanitari de suport. Professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia ja s'ha inscrit a la borsa de voluntaris del Col·legi Oficial (COILL). El mateix centre de la UdL té constància d'alumnat realitzant tant voluntariat de barri, sobre tot amb gent gran i fent de cangur d'escolars, així com suport en residències geriàtriques. D'altra banda, professorat i estudiantat de la FIF s'han posat a disposició de la Gerència Territorial de Salut i del COILL per reforçar els serveis.