Suport del Claustre a la consulta sobre l'autodeterminació de Catalunya

El rector reitera en el seu informe que la UdL ja no es pot estrènyer més el cinturó.

Claustre2014
Un moment del Claustre / Foto: UdL

Amb 80 vots a favor, 11 en contra i 9 en blanc, el Claustre de la Universitat de Lleida ha dit sí majoritàriament al procés de consulta sobre l'estatus jurídic de la nació catalana convocat per al proper 9 de novembre a Catalunya. En sessió ordinària, el Claustre ha votat una declaració sobre la consulta inclosa a l'ordre del dia a petició de 61 dels seus 250 membres.

El text, que en el seu preàmbul recorda que l'Associació Catalana d'Universitats Públiques ja va aprovar una declaració similar el 30 d'octubre de 2012, fa palesa la seua voluntat de col·laborar amb les institucions de Catalunya -tot oferint-se a impulsar el debat-, manifesta el seu respecte a totes les postures polítiques democràtiques, i s'adhereix al procés que ha de portar a la celebració de la consulta, un procés, diu, que ha de servir per enriquir el debat polític sobre el país.

La declaració també recorda, de manera especial, la importància de l'educació superior en el desenvolupament del territori.

D'altra banda, el rector ha parlar avui en el seu informe al Claustre de la situació universitària en general i de la de la UdL. Roberto Fernández s'ha lamentat dels desacords en matèria de política de taxes i beques, professorat i recerca amb el Govern de l'Estat, i també en política de professorat i finançament amb el Govern català, a qui ha retret que no s'entén que la política "d'austericidi" la pateixin totes les universitats per igual, tant "les que no tenen dèficit com les que han estirat més el braç que la màniga". Ha afegit que "ara ja no podem estrènyer-nos més el cinturó" però que el Rectorat no descarta que "en determinades circumstàncies s'hagi de contemplar un cert dèficit com a manera de demostrar la nostra línia vermella".

Com a prioritats per a la UdL, l'equip de govern s'ha fixat augmentar el prestigi dels graus, dels màsters i de la formació contínua, créixer en nombre d'alumnes, impulsar "el gran recorregut que hem de realitzar encara en mobilitat, en intercanvis docents i en col·laboracions científiques internacionals", treballar en l'ocupabilitat dels titulats i promocionar la marca UdL.

Ha anunciat que la Universitat està treballant amb la Diputació per establir un pla d'actuació conjunt per al desenvolupament pel territori, amb el Govern català per trobar un pla de negocis que permeti "retornar els parquetazos d'una forma ordenada i raonable", i també amb la Secretaria d'Universitats per atreure talent investigador i perquè el grau de Veterinària pugui oferir-se a la UdL.

Les intervencions al Claustre han tingut a veure amb la promoció de la Universitat, la viabilitat dels estudis de Veterinària, la creació de serveis consorciats amb les altres universitats catalanes, el deute que la Generalitat té amb la UdL o quant es posarà en marxa la ja anunciada Comissió d'ocupabilitat.

Declaració del Claustre de la Universitat de Lleida sobre el procés de consulta del 9 de novembre

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques va publicar el 30 d’octubre de 2012 un comunicat en suport a la resolució del Parlament de Catalunya, en el sentit de constatar la necessitat que "el poble català pugui decidir lliurement i democràticament el seu futur col·lectiu".

Com a representants de la comunitat universitària de Lleida estem fermament convençuts que la UdL no pot quedar al marge d’aquesta expressió ni pot deixar de manifestar la seua disposició a contribuir a impulsar la concreció de l’expressió lliure del poble català, a l’hora de decidir lliurement i democràticament sobre el seu futur.

Conseqüentment, el Claustre de la Universitat de Lleida, reunit el dia xx de maig, ha debatut i aprovat el seu suport lliure i responsable a allò manifestat pel conjunt de les universitats públiques catalanes, en coherència amb les manifestacions expressades per ciutadans, institucions i entitats de les terres de Lleida, en el sentit de donar suport a l’expressió sobirana del nostre poble.

1. La Universitat de Lleida manifesta el seu respecte absolut a totes les posicions que, des del compromís democràtic i el reconeixement a les institucions pròpies de Catalunya, s’expressin al llarg del procés.
  2. Des de la Universitat de Lleida considerem que aquest procés nacional ha de servir també per enriquir el debat polític sobre el país, sobre la qualitat dels seus serveis essencials, el model de societat del benestar i el marc de diàleg entre els agents socials.
  3. D’una manera molt especial, voldríem recordar la importància de l’Educació Superior en el desenvolupament d’un país.
  4. La Universitat de Lleida demana que en el procés s’imposi la dinàmica de l’argument i del convenciment i, en aquest sentit, s’ofereix a promoure un diàleg ambiciós.
  5. La Universitat de Lleida manifesta el seu suport al procés endegat per acordar una consulta sobre l’estatus jurídic de la nació catalana i fa palesa la seva voluntat de col•laborar amb les institucions de Catalunya.