Deu alumnes de primària i secundària premiats al 'Me'n contes un de ciència'

La COVID-19 protagonitza bona part dels relats guanyadors del concurs

foto lliurament premis
Lliurament virtual del concurs. FOTO: ICE-UdL
Un total de sis nenes i noies (2 de primària i 4 de secundària) i quatre nens i nois (2 de primària i 2 de secundària), de sis centres educatius de les comarques de Lleida s'han endut avui els premis del VII Concurs de relats curts 'Me'n contes un de ciència'. Organitzat per l'Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat de Lleida (UdL) en el marc de les activitats de la 25a Setmana de la Ciència, el lliurament dels guardons s'ha fet telemàticament.

El concurs, que té l'objectiu de "fer palesa la necessitat d’un bon ús de la llengua en totes les àrees del currículum, tot entenent que la paraula és un dels principals vehicles que permet construir el coneixement científic", ha rebut 72 relats: 25, en català, 37, en castellà, i 10 en aranès. Encara que s'han presentat una trentena d'originals menys que en l'edició anterior, cal destacar l'augment dels relats en aranès que han passat de 2 a 10 enguany.

La convocatòria s'ha obert en aquesta edició a centres educatius de l'Anoia, ja que fins ara només s'hi podia presentar alumnat de les terres de Lleida. Del total de 72 originals presentats, 11 provenien de tres instituts d'aquesta comarca: el Molí de la Vila de Capellades, l'INS-ESC de Piera, i l'Alexandre de Riquer de Calaf.

Les temàtiques proposades en aquesta edició per a primària han estat: trinomi fantàstic sobre la situació excepcional viscuda amb motiu de la pandèmia de la COVID-19 (evolució global, recerca, coronavirus) i trinomi fantàstic sobre l'Any internacional de la sanitat vegetal de la UNESCO (seguretat alimentària, salut de les plantes, Rosa Poch). Per a l'estudiantat de secundària, tot i que el tema era lliure, hi havia d'aparèixer algun dels escollits de la Setmana de la Ciència d'enguany: la COVID-19, l'Any internacional de la sanitat vegetal i els centenaris dels naixements de la química anglesa, Rosalind Franklin, del químic Enric Casassas i Simó.

En les diferents categories, les persones premiades han estat:

-1r premi català secundària: Nuria Majà Plensa (4t ESO - INS Ciutat de Balaguer): El jardí de l'avi
-2n premi català secundària: Oriol Pujol Mercè (3r ESO - INS Ciutat de Balaguer): Les meves memòries del coronavirus

-1r premi català primària: Alba Baiges Viu (5è - Col·legi Episcopal Lleida): El gnom blau que va acabar amb el coronavirus
-2n premi català primària: Agnès Serra Chacón (5è - Col·legi Episcopal Lleida): El coronavirus manaire que no permet a les fades canviar d'estació

-1r premi castellà secundària: Andrea Budau (4t ESO - FEDAC Lleida): Baradwys
-2n premi castellà secundària: Santiago Mor Gimeno (4t ESO - Espai Terraferma Lleida): Cuaderno de bitácora de un virus

-1r premi castellà primària: Óscar Hernández Nogales (5è - Col·legi Episcopal Lleida): El coronavirus poderoso que intenta dominar el mundo
-2n premi castellà primària: Arnau Carreras Sans (6è - Escola Manuel Ortiz Juneda): De viaje a Canadá

-1r premi occità secundària: Laia Barrau Ruz (4t ESO - INS Aran): Rosalind Franklin: Ua istòria entà condar
-2n premi occità secundària: Júlia Urruzola Tous (4t ESO - INS Aran): Ua importanta decision

El jurat ha estat integrat per: Jordi Suïls (professor de Filologia catalana UdL), Eduard Roure (professor de literatura catalana de secundària), Rosa M. Poch (professora de Ciències de la Terra UdL),  Neus Vila (professora de Filologia castellana UdL), Daniel Villalba (professor de Ciència animal UdL) i Meritxell Morera (mestra de primària).
A les guanyadores i els guanyadors se'ls ha lliurat una motxilla amb material de la botiga de la UdL per valor de 100 euros, els primers, i per 50, els segons.