L’ACUP reclama al Govern un pla de xoc per millorar el finançament de les universitats

Més inversió, tramitar la Llei de la Ciència i reduir progressivament les taxes, entre altres

puytorra
Les rectores i rectors es van reunir amb Quim Torra al Palau de la Generalitat. FOTO: Generalitat de Catalunya
Les rectores i els rectors i les presidentes i els presidentes dels Consells Socials de les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Politècnica de Catalunya (UPC), Pompeu Fabra (UPF), Girona (UdG), Lleida (UdL), Rovira i Virgili (URV) i Oberta de Catalunya (UOC), reclamen en un comunicat fet públic avui una acció immediata dels poders públics i del Govern de la Generalitat de Catalunya "per situar les universitats i la recerca científica com a prioritat estratègica de país".

El Manifest alerta que la situació del sistema universitat públic és crítica i que la desinversió pública en universitat i en recerca a Catalunya en els darrers anys comença a afectar el funcionament ordinari i els resultats de l’activitat universitària. "D'un finançament de la Generalitat a les universitats de 908 milions d'euros l’any 2009 s'ha passat a un finançament de només 766 milions d'euros l’any 2017”, remarca el Manifest.

Els responsables de les universitats públiques catalanes proposen deu mesures específiques per a afrontar aquesta situació, entre les quals destaquen: aprovar i posar en marxa el Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement i tramitar la Llei de la Ciència; posar en marxa un pla de xoc de la Generalitat per millorar el finançament pel període 2020-2022; i reduir progressivament les taxes i preus universitaris fins a un 30%.

En aquest context, ahir dijous, 18 de juliol, el president de l'ACUP i rector de la UB, Joan Elias, va fer una compareixença davant la Comissió d’Empresa i Coneixement al Parlament de Catalunya, en la qual va defensar la necessitat de reforçar l’autonomia universitària i de recuperar l'any 2020 el finançament públic de la Generalitat de 900 milions d'euros.

Així mateix, les rectores i els rectors de les vuit universitats públiques catalanes es van reunir dimecres passat amb el president Quim Torra al Palau de la Generalitat. En aquesta trobada, els màxims representats de les universitats públiques catalanes van expressar a Torra, entre d’altres, les seves reivindicacions a nivell de finançament, que el president va considerar en una piulada que són justes i legítimes.

TEXT: Comunicació ACUP