La Càtedra AgroBank lliura l'Ajut per a la transferència al sector agroalimentari

A un projecte de la Universitat Complutense de Madrid sobre agents de biocontrol

catedraagrobankUdL2020
El lliurament del xec va tenir lloc ahir FOTO: UdL
La Càtedra AgroBank de la Universitat de Lleida (UdL) va lliurar ahir als responsables del projecte "Efecte de les pràctiques agrícoles sobre la microbiota del sòl i la seua relació amb les espècies productores de micotoxines" de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) i l'empresa Nostoc Biotech S.L. el seu Ajut per a la transferència del coneixement al sector agroalimentari que finança AgronBank.

Aquest ajut, que enguany passa per la 3a edició, està destinat a grups d'investigació d'arreu de l'Estat perquè puguin tirar endavant, en col·laboració amb firmes del sector agroalimentari, descobriments i invents que es trobin en un estat avançat de desenvolupament.

La investigadora principal del projecte seleccionat, Belén Patiño, professora del Departament de Genètica, Fisiologia i Microbiologia de la UCM, ha rebut de mans del director de la Càtedra, el professor de la UdL, Antonio J. Ramos, i de la directora d'AgroBank, Carmen Sabrí, el xec de l'ajuda.

Al lliurament hi han assistit a més, les vicerectores de Transferència Olga Martín (UdL) i Margarita San Andrés (UCM), la directora executiva de negocis i emprenedors d'AgroBank, Ana Díez, així com les investigadores de la UCM, Covadonga Vázquez i Jessica Gil.

El projecte finançat, que va ser escollit entre 12 propostes procedents de Catalunya, Aragó, Madrid, Comunitat Valenciana i Andalusia, se centra en trobar agents de control biològic eficaços contra les floridures toxigèniques en vinya ecològica, ja que el raïm i els seus derivats (vins, sucs, panses...) són uns dels productes més sovint contaminats amb micotoxines.

Després d'estudiar la microbiota del sòl i les relacions entre els fongs productors de micotoxines i espècies potencialment útils com a agents de control biològic, el projecte proposarà els microorganismes més adients (bacteris i/o fongs) per incorporar-los a pesticides biològics aptes per a camps de cultiu ecològic. "Els agents de control biològic són capaços de competir per nutrients, espai o aigua, desplaçant als fongs del seu nínxol ecològic, la qual cosa pot ser una bona alternativa sostenible a l'ús de compostos químics", explica Patiño.

La Càtedra AgroBank Qualitat i Innovació en el sector agroalimentari de la UdL, creada el 2016 de la ma de CaixaBank, té com a objectius reconèixer la recerca d'excel·lència que es desenvolupa en agroalimentació, promoure la transferència de coneixement entre investigadors, professionals i clients de l'entitat financera, així com impulsar la innovació en el sector.