El CAEM analitza 'in situ' un fresc de Pisanello a Itàlia

Els resultats es coneixeran el proper novembre

CAEM Italia
Paola Artoni, Miguel Ángel Herrero i Marta Raich Foto: CAEM-UdL

Tècnics del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) han visitat recentment Itàlia per analitzar un fresc de Pisanello, reconegut pintor del Quattrocento. Es tracta d'un mural del Palau Ducal de Màntua, a la Llombardia, que es va redescobrir ara fa 50 anys després de segles desaparegut. Els primers resultats d'aquest projecte de recerca, que coordina la Università degli studi di Verona i que està dotat amb dotat amb 190.593 euros, es faran públics el proper mes de novembre.

Els experts del CAEM Isidre Puig i Marta Raich han utilitzat totes les seues tecnologies d'avantguarda: enregistrament fotogràfic d'alta resolució, reflectografia d'infrarojos, llum ultraviolada (llum de Wood), exàmens microscòpics i instruments espectroscòpics. Aquestes anàlisis diagnòstiques no invasives les han aplicat amb Miquel Herrero (UdL) i la responsable del Laboratori d'anàlisi d'art antic, modern i contemporani de la Universitat de Verona, Paola Artoni.

L'atenció del projecte conjunt Fresco. Affreschi staccati: restauro e conservazione, coordinat per la professora Monica Molteni, se centra en les tècniques artístiques emprades per Pisanello en els frescos pintats al servei dels Gonzaga a les primeres dècades del segle XV, així com en qüestions de conservació.

L'estudi actual ha permès recollir una sèrie d'informació nova i suggeriments interessants a explorar. Els resultats, però, no es presentaran fins el dia 27 de novembre, en el marc d'una jornada d'estudi. També està previst que estiguin disponibles en línia al web del Centre di Ricerca Rossana Bossaglia.