L'emigració juvenil catalana centra el XIX Fòrum d'Estudis de la Joventut

La UdL hi presenta l'estudi L'emigrant 2.0, finançat per RecerCaixa

trv
Joves emigrats a Londres participen en el Fòrum. FOTO: Danika (CC BY 2.0)
L'emigració juvenil catalana és el fil conductor del XIX Fòrum d’Estudis sobre la Joventut que demà dijous, 24 de novembre, inaugura a la Universitat de Lleida (UdL) la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa. Amb el títol Joves emigrants: costos i oportunitats socials, la trobada analitzarà durant dos dies les causes econòmiques i socials que han portat desenes de milers de joves catalans a emigrar a un país estranger els darrers anys, majoritàriament per a cercar-hi oportunitats laborals, i també per a ampliar estudis acadèmics i competències professionals.

La trobada, organitzada per la Direcció General de Joventut (DGJ) en col·laboració també de la UdL, comptarà amb la participació de més d'un centenar d’assistents, entre investigadors d'universitats i centres de recerca, tècnics de joventut, representants de l’àmbit social, econòmic i polític, així com de joves protagonistes del fet migratori que participaran en ponències i taules rodones.

A més, divendres 25, al Caixafòrum de Lleida es presenta L'Emigrant 2.0. Emigració juvenil, nous moviments socials i xarxes digitals, una recerca elaborada per una trentena d'investigadors de deu disciplines diferents en el marc d'un projecte coordinat per la UdL, finançat per RecerCaixa i l'Associació Catalana d'Universitats amb col·laboració de la DGJ. Entre d’altres qüestions, l’estudi aprofundeix en el fenomen de l’emigració laboral dels joves catalans, els reptes de les polítiques públiques, la panoràmica dels programes de mobilitat universitària internacional i la influència del big data sobre els fluxos migratoris. Així mateix, la recerca recull diverses experiències de joves migrats a Londres, tant des del punt de vista de l’adaptació de la seua identitat en la nova situació, com de la utilització de les xarxes socials per a la participació política en nous moviments socials.

També es faran públics els resultats de l'estudi Marxar per tornar. L’adquisició de competències professionals en l’emigració internacional de les persones joves, elaborat per la DGJ, que conclou que l'experiència que el jovent adquireix a l'estranger ha de ser més posada en valor pels propis joves una vegada es plantegen el retorn a Catalunya, però també és necessari que aquest capital diferencial sigui més valorat per les empreses en els seus processos de selecció.

Fins ara, més de 1.200 persones han participat en les divuit edicions del Fòrum celebrades a Lleida, una iniciativa sorgida de l'impuls d'un grup de treball format per membres de la coordinació territorial de Joventut a Lleida i per professors de la UdL de diverses disciplines. D'aquest grup de treball també van néixer el Postgrau en Estudis sobre joventut i, posteriorment, el Màster Interuniversitari en Joventut i Societat, així com el grup de recerca de la UdL Centre d'Estudis sobre Joventut i Societat.

TEXT: Comunicació i premsa Agència Catalana de Joventut / Oficina de Premsa UdL