El Claustre aprova la gestió del rector per 48 vots a favor i 15 en contra

L'advocat lleidatà Joan Betriu, escollit nou síndic de greuges

Claustre2016UdL
Un moment de la votació, a la Sala d'Actes Foto:UdL
El claustre de la Universitat de Lleida (UdL) ha aprovat avui l'informe anual de gestió del rector per 48 vots a favor, 15 en contra i 17 en blanc, sobre un total de 80 emesos.

Durant el seu discurs, el rector, tal com va fer en el claustre de l'any passat, ha remarcat la necessitat d'un pacte nacional per a la universitat que doni continuïtat a les polítiques en aquest àmbit i sobretot que no perjudiqui cap centre. Un pacte que asseguri un millor finançament, l'accés de tothom a la universitat gràcies a una adequada combinació de beques i preus públics, més autonomia universitària, l'elecció democràtica del rector i el reforç de la capacitat de decisió dels equips rectorals, ha dit.

Pel que fa a les prioritats per la UdL, Roberto Fernández ha parlat d'enfortir els centres adscrits d'Igualada, Barcelona i Madrid i ha anunciat que en breu es presentarà un Pla de docència virtual. A tot això caldrà sumar la posada en marxa d'un pla de promoció destinat a captar estudiantat.

Quant a la recerca, l'equip vol consolidar els instituts d'investigació de la UdL i és "prioritari obtenir per Agrotecnio el finançament normalitzat dins el sistema CERCA"; és per això que s'estan realitzant gestions amb el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i els parlamentaris lleidatans, ha explicat.

En l'àmbit de la internacionalització, l'equip de govern enfoca els seus esforços cap a Amèrica Llatina perquè les relacions amb les universitats xineses "estan donant uns fruits més modestos del què crèiem i sobretot més lents". Sobre l'estudiantat, el rector aposta per crear una comissió que estimuli la seua participació en els òrgans de govern i augmenti el seu sentiment de pertinença a la UdL.

I quant a infraestructures, el rector ha anunciat que l'any vinent estaran acabats el segon edifici de Biomedicina, les instal·lacions de Veterinària a l'ETSEA i a Torrelameu i, si s'aconsegueix el finançament necessari de la Generalitat, un altre edifici polivalent al campus de Cappont. Ha afegit que s'està parlant amb les administracions local i autonòmica per construir una ciutat esportiva per a la UdL.

Pel que fa a les intervencions dels claustrals han tingut a veure amb l'elevat preu de les taxes, la representació i participació de l'alumnat en la Universitat, la tancada d'estudiants i la futura comissió per elaborar un protocol de conflictes, la possibilitat d'adhesió de la UdL al manifest Per una Lleida Lliure de Franquisme, la revisió de la Relació de Llocs de Treball del PAS, el finançament del centre de recerca Agrotecnio o la presència de l'exèrcit a la Fira del Treball. Una professora ha demanat la celebració de dos claustres extraordinaris, un sobre el futur de la joventut davant la precarització d'aquest col·lectiu i un altre sobre el futur del país, en referència al referèndum sobre el dret a decidir. La Junta de Personal Acadèmic, que aplega els docents funcionaris, ha demanat que el professorat que dedica a temps complet a la política demani excedència a la Universitat mentre realitza aquest servei.

D'altra banda, el Claustre també ha donat llum verda per assentiment al nomenament de l'advocat Joan Betriu Monclús (Lleida, 1942) com a nou síndic de greuges de la institució. Llicenciat en dret per la Universitat de Barcelona, va ser un dels fundadors, l'any 1969, del Grup de joves advocats del Col·legi de Lleida. Degà d'aquest col·legi professional entre 1993 i 1998, fou membre del Consell de l'Advocacia Catalana i del Consell General de l'Advocacia Espanyola.

Informe del síndic

A l'inici del Claustre, el síndic de greuges sortint de la UdL, Francisco Javier Aquilué, ha presentat el l'informe anual, corresponent al 2015. El nombre de queixes i consultes rebudes ha estat el mateix que els dos anys anteriors, 22. Aquest cop però, l'estudiantat copa la majoria dels expedients, amb 18 (11 noies i 7 nois), més dos que li han adreçat pares i mares d'alumnes. El personal docent i investigador n'ha fet una sobre les reunions dels consells de departament; i el d'administració i serveis, una altra per les guàrdies en el Servei de Biblioteca en períodes de tancament.

Les queixes de l'alumnat han tingut a veure amb problemes de matrícula, recàrrecs en pagaments, convalidació d'assignatures i la selecció de becaris de recerca. Quatre expedients fan referència als problemes per continuar el grau de Veterinària a la Universitat Autònoma de Barcelona després d'haver acabat Ciències de Salut Animal a la UdL.

El síndic també ha avançat que, en el que portem de 2016, ja ha tramitat 32 expedients, fet que suposa un augment del 45% respecte a l'any anterior i del 100% respecte a la mitjana dels últims 7 anys.

TEXT: Oficina de premsa/Direcció de comunicació