La Càtedra Agrobank de la UdL s'estrena a Saragossa

Amb una jornada sobre els reptes actuals i futurs del sistema agrari mediterrani

CatedraAgrobankUdLSaragossa
La jornada ha tingut lloc al CaixaForum de Saragossa

Més d'un centenar de persones han participat aquest matí a la I Jornada de la Càtedra Agrobank de la Universitat de Lleida (UdL) 'Reptes actuals i futurs en el sistema agrari mediterrani', que s'ha celebrat al CaixaForum de Saragossa. La trobada ha estat presidida per Antonio Ramos, director de la Càtedra i catedràtic de Tecnologia d'Aliments de la UdL, i Carme Sabri, directora d' Agrobank, la línia de negoci de CaixaBank per al sector agrari.

El director de la Càtedra ha manifestat que "aquesta primera Jornada pretén posar en relleu tres dels grans problemes globals als quals ja s'està enfrontant el sistema agroalimentari actual com ara el canvi climàtic, la manca d'aigua i la producció alimentària sostenible" i ha anunciat noves jornades amb altres temes interessants per al sector en un futur proper.

Per la seua part, la directora d'Agrobank, ha explicat que "la Càtedra Agrobank sobre qualitat i innovació agroalimentària de la UdL és un exemple que un dels principals eixos d'Agrobank són les accions d'impuls al sector". Creada recentment per l'entitat financera i la Universitat de Lleida, "pretenem que sigui un vehicle transmissor de coneixement entre el món acadèmic-científic i els professionals del sector i, d'aquesta manera, posar en valor una de les fortaleses de l'entitat: l'assessorament als nostres clients en qualitat agroalimentària, innovació i desenvolupament de noves tecnologies, processos i productes", ha afegit.

Durant la jornada, el catedràtic d'Universitat de Producció Vegetal de la Universitat de Còrdova, Elías Fereres, ha reflexionat sobre la limitació hídrica de l'agricultura en escenaris futurs, en una conferència que ha abordat com les restriccions futures en el subministrament d'aigua de reg incrementaran el risc de salinització en molts regadius.

La directora del Basque Centre for Climate Change, María José Sanz, ha parlat sobre canvi climàtic i agricultura: cap a una producció d'aliments sostenible. Sanz, experta a nivell mundial en aquesta matèria, ha alertat sobre els efectes del canvi climàtic en la producció d'aliments, fent especial incidència en països i regions de la Terra que ja pateixen una gran inseguretat alimentària.

L'última de les conferències: Cap a la reducció del rebuig agroalimentari?, ha anat a càrrec de José María Gil, director del Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari que ha incidit en la necessitat de conèixer les causes que generen que una tercera part dels aliments que produïm no siguin finalment consumits.

A continuació, els ponents han participat en una taula rodona a la qual s'han sumat Joaquín Olona, ​​conseller de Desenvolupament Rural i Sostenibilitat del Govern d'Aragó, José Manuel Penella, de la Unió de Pagesos i Ramaders d'Aragó (UAGA), Àngel Samper, d'ASAJA-Aragó, i Celsa Peiteado, en representació de World Wildlife Fund Espanya.

Aquesta trobada tindrà com a conseqüència l'elaboració d'informes tècnics que estaran disponibles per a tot el sector a través de la revista Agrobank i la web de la Càtedra.

La Universitat de Lleida és la segona institució científica més influent del món pel que fa a ciència i tecnologia dels aliments, segons l'estudi elaborat per la companyia Thomson Reuters sobre l'estat de la innovació al 2015.

Text: Comunicació i Relacions Externes Caixabanc / Oficina de Premsa UdL