La UdL coordina un doctorat de Campus Iberus en agroalimentació

L'ofereix conjuntament amb les universitats de Saragossa, la Rioja i Pública de Navarra

CCantero 05
Abasta des de la producció primària a la transformació / Foto: C. Cantero (UdL)

Amb l'objectiu de consolidar les activitats de formació científica, el Campus d'Excel·lència Internacional de la Vall de l'Ebre 'Campus Iberus' estrenarà el proper curs 2020-2021 un doctorat en Sistemes Eficients de Producció i Qualitat Agroalimentàries, que coordina la Universitat de Lleida (UdL). Es tracta d'un programa interuniversitari on participen les seues quatre universitats: UdL, Saragossa, Pública de Navarra i la Rioja.

El doctorat s'articula en els tres grans àmbits clàssics agroalimentaris que abasten des de la producció primària a la transformació -producció vegetal, producció animal i ciència i tecnologia d'aliments- on treballen diversos equips de recerca de les quatre universitats. Sota una òptica d'intensificació sostenible i d'activitats multidisciplinàries, "pretenem contribuir a l'establiment de sistemes agroalimentaris competitius, eficients i sostenibles social i mediambientalment", explica el seu coordinador, el professor de la Universitat de Lleida, Carlos Cantero.

Dos de les particularitats d'aquest programa són que l'alumnat pot matricular-se en qualsevol de les universitats participants, i que cal com a mínim el concurs de dos d'elles en la formació del doctorand. És a dir, és necessària la codirecció de la tesi per part de dos professors o investigadors de les universitats o els centres associats: l'Institut de la Vinya i el Vi i l'Estació Experimental d'Aula Dei de el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), el Centre de Recerca i Tecnologia Agroalimentària d'Aragó (CITA) i l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries de Catalunya (IRTA). Els títols de doctora i doctor vindran certificats per totes les universitats de Campus Iberus.

El perfil d'ingrés al programa va des de l'Agroalimentació, la Ciència i tecnologia d'aliments, la Producció vegetal, animal, l'Enginyeria agrària, fins a les Ciències ambientals i les experimentals (Química, Biologia, Biotecnologia, Biomedicina, Bioquímica, Enginyeria química) o Ciències de la Salut (Farmàcia, Nutrició i Dietètica). Amb onze places per al curs 2020-2021, una comissió acadèmica seleccionarà les persones que finalment s’hi matriculin.

"La vall de l'Ebre té una important tradició en el camp agroalimentari amb una tecnificació agrícola de les més desenvolupades al mediterrani. Les quatre universitats de Campus Iberus tenen estudis relacionats amb les ciències agràries i agroalimentàries, a més de doctorats propis. Tot això, juntament amb l'estreta col·laboració amb diversos centres de recerca del territori i d’altres internacionals, fa que aquest doctorat sigui una oportunitat magnífica per estimular equips multidisciplinaris i planificar activitats de transferència cap a empreses, organismes públics i privats, pagesia i associacions ", conclou Cantero.