La UdL impulsa una associació d'historiadors de la Corona d'Aragó

L'International Medieval Meeting n'acull la presentació aquest dimecres

medieval
El congressistes podran trobar llibres de temàtica medieval. FOTO: UdL

Societas Historicorum Coronae és el nom que una dotzena d'experts, majoritàriament de territoris que conformaven l'antiga Corona d'Aragó, ha triat per a una nova associació d'historiadors destinada a l'estudi i la divulgació d'aquesta entitat política, que es desenvolupà a la Mediterrània a partir de la baixa edat mitjana.

Presidida per Flocel Sabaté, catedràtic de la Universitat de Lleida, l'Associació d'Historiadors de la Corona d'Aragó, reuneix investigadors de Catalunya, València, Aragó, les Illes Balears, Itàlia, França, Grècia, Malta, Regne Unit i els Estats Units que des de la història, la història de l'art i la literatura tenen com a objecte d'estudi la Corona d'Aragó.

L'associació, es presentarà dimecres, 27 de juny, a un quart de vuit del vespre, al Saló Víctor Siurana, en el marc del 8è International Medieval Meeting, que se celebra des d'aquesta tarda i fins el proper dijous a la Facultat de Lletres.

Organitzat pel  Grup de recerca en Estudis Medievals de la UdL, el congrés aplega prop de 200 experts en aquest període històric provinents d'Itàlia, Polònia, Hongria, França, Argentina, Xile, Brasil, Estats Units, Japó, així com de Catalunya i l'Estat espanyol. Enguany, se centra en tres grans temes: les emocions a l'Edat Mitjana, la cohesió en societats multiètniques i l'art i la litúrgia -aquest darrer dedicat al professor de la UdL, Francesc Fité, amb motiu dels seus 70 anys.

A més d'aquests grans blocs, amb xerrades d'experts com ara la de Barbara Rosenwein (Universitat Loyola de Chicago, EUA), Piotr Gorecki (Universitat de Califòrnia, EUA), o Przemyslaw Wiszewski (Universitat de Wroclaw, Polònia), també s'abordarà aquest període històric des de l'arqueologia, la vida quotidiana, la literatura, l'art i la música, l'església, les guerres i les creuades, la filosofia i la teologia, les institucions, la història de les dones, la política, l'economia etc.

El congrés inclou la presentació de dos llibres. Dimarts, el professor de la Universitat de Saragossa, Carlos Laiena, serà l'encarregat de presentar de The Crown of Aragon. A singular Mediterranean Empire, una compilació d'estudis que dóna una nova visió de la Corona d'Aragó com un marc d'identitats superposades. I dimecres, a les 13.15h, l'historiador i crític gastronòmic especialitzat en cuina dels territoris de parla catalana, Jaume Fàbrega, en parlarà del seu darrer llibre La cuina medieval i renaixentista: moros, jueus i cristians.