La UdL, en un nou projecte europeu d'energies renovables

El GREiA participa en el desenvolupament d'un sistema de calefacció i refrigeració

SolBIO-REv
Esquema del dispositiu en el que treballen / Imatge: GREiA-UdL
La Universitat de Lleida (UdL) participarà en un nou projecte europeu del programa Horitzó 2020 per desenvolupar un sistema d'energia basat en l'ús de recursos renovables, aplicable a tot tipus d'edificis i sense cap restricció geogràfica. Arrenca el proper mes de maig i tindrà una durada de 4 anys. SolBio-Rev (Solar-Biomass Reversible energy system for covering a large share of energy needs in buildings), coordinat per la Universitat Politècnica Nacional d'Atenes, compta amb un pressupost de gairebé 4,8 milions d'euros.

El consorci, que celebrarà la seua primera reunió els dies 20 i 21 de maig a la capital grega, està format per 15 participants de 7 països europeus: Grècia, Espanya, Itàlia, Alemanya, Regne Unit, Bèlgica i Àustria. Inclou universitats, centres de recerca i empreses. La UdL hi participa a través del Grup de Recerca GREiA, encapçalat per Luisa F. Cabeza, aportant els seus coneixements en tasques d'estratègies de control òptimes, simulacions i experimentació de components, i liderant les activitats relacionades amb l'anàlisi del cicle de vida i econòmic del nou sistema.

L'objectiu general del projecte és desenvolupar un sistema d'energia basat en l'ús de recursos renovables -com l'energia solar, l'ambient i la biomassa- que permeti cobrir de manera rendible les necessitats de calefacció i refrigeració, així com una part de la demanda elèctrica en edificis de diversos tipus, ja siguin nous o rehabilitats, de diverses mides i en qualsevol tipus d'entorn. Disposarà d'un control intel·ligent per gestionar i optimitzar el seu funcionament, alhora que serà fàcil d'utilitzar per a l'usuari.

El concepte SolBio-Rev sorgeix per donar una solució al mercat que permeti reduir la dependència dels combustibles fòssils, basant-se en la integració de captadors solars tèrmics amb tubs de buit combinats amb mòduls termoelèctrics i una caldera de biomassa. Estaran connectats amb una configuració innovadora d'alt rendiment capaç de generar fred, calor, o electricitat, depenent de les necessitats de l'edifici.