L'expressió del poder i la música centren l'International Medieval Meeting

Aplegarà 200 experts d'arreu del món a la UdL del 25 al 28 de juny

Descarregar pdf
MMolinacitolaUdL
Una cítola serà un dels instruments que es podrà veure durant el congrés. FOTO: M Molina
Com s'expressava el poder a l'Edat Mitjana a través de diferents llenguatges i estratègies, i en especial el paper que hi jugà la música, són els dos fils conductors d'una nova edició de l'International Medieval Meeting que organitza anualment el Grup de recerca consolidat en estudis medievals de la Universitat de Lleida (UdL) Espai, poder i cultura.
 
Prop de 200 experts de diferents països com ara Itàlia, Portugal, Hongria, Alemanya, França, Algèria, Colòmbia, Brasil, Canadà o Estats Units participaran en les sessions que tindran lloc del 25 al 28 de juny a l'edifici del Rectorat de la UdL.
 
La trobada s'obrirà amb una conferència sobre expressivitat i poder al Milà d'inicis del segle XI de Piroska Nagy, professora i investigadora a la Universitat de Quebec (Canadà) i una de les màximes especialistes en història de les emocions. La cloenda anirà a càrrec de l'historiador de l'art de la Universitat Ca'Foscari de Venècia i membre de l'Institut d'Estudis Catalans, Xavier Barral, que abordarà la gestualitat del poder en el tapís de Bayeux.

A més d'aquestes xerrades destaquen les de Francesca Español (Universitat de Barcelona), sobre l'arquitectura com a expressió del poder a la Corona d'Aragó medieval, la de la historiadora finlandesa, Sari Katajala-Peltomaa, sobre sants, santuaris i dimonis, i la de l'especialista en música medieval de la Universitat de Cambridge, Sam Barret.
 
Precisament, a l'espai que acull la conferència de Sam Barret, la Sala de Juntes del tercer pis, es podrà visitar els dies 26 i 27 al matí l'exposició Sources and Sounds: Reconstructing the Medieval Music Instrumentarium (Fonts i sons: reconstruint l'Instrumentarium Musical Medieval).
 
Es tracta d'una petita mostra amb deu reconstruccions d'instruments dels segles XI, XII i XIII que són aptes per la interpretació de la música medieval al segle XXI, explica el seu comissari Mauricio Molina (director del Curs Internacional de Música Medieval de Besalú). Les reconstruccions dels instruments que s'exposaran a la UdL (fídula, cítola, arpa romànica, saltiri romànic, panderos, aldufs, 'castanyoles' medievals, platerets, gaita de principis del segle XIII, flauta i tamborí, flauta de pa romànica) s'han fet a partir d'estudis musicològics, filològics i d'història de l'art i d'anàlisi arqueològics afegeix Molina.
 
El congrés també inclou la presentació de diversos llibres: Late Ghotic painting in the Crown of Aragon and the Hispanic Kingdoms, de Francesc Fité i Alberto Velasco (UdL) editors; Creences a l'època medieval: ortodòxia i heretgia, editat per Karen Stober (UdL); Atles del Comtat de Barcelona de Jordi Bolós (UdL) i Víctor Hurtado; i Sine Speculo, una novel·la ambientada a finals de l'Edat Mitjana a l'Estudi general de Lleida, obra de la historiadora i escriptora Maite Mateos.