Les persones refugiades, eix de la Setmana d'Europa a la UdL

Les activitats han arrencat amb un concert de jazz a càrrec de Pilatovic-Monge Trio

PilatovicMongeTrioUdL
Pilatovic-Monge Trio. FOTO: UdL

Organitzada per l'Institut de Llengües i l'Aula de Música de la Universitat de Lleida, aquesta tarda han començat els actes de la Setmana d'Europa a la UdL que dedica bona part del seu programa a abordar el drama de les persones que cerquen refugi en un continent que els tanca les portes.

Cal repensar la idea d'Europa, ha dit el vicerector d'Activitats culturals i projecció universitària, Joan Biscarri, durant la presentació de la Setmana. "Una idea que inclogui de veritat valors bàsics com el respecte als drets fonamentals i la solidaritat".

El tret de sortida a la Setmana ha estat el concert de Pilatovic-Monge Trio, Jazz Soundtracks. Ignasi González (contrabaix), Xavier Monge, (piano) i Viktorija Pilatovic (veu), ha fet un repàs per algunes de les cançons en anglès més conegudes del cinema com ara Moon River, Days of Wine and Roses, Over The Rainbow, My Favorite Things, What a Wonderful World o Hallelujah.

La música, aquest cop alemanya, serà la protagonista demà. La soprano, Cecilia Lavilla, acompanyada del pianista, Miguel Ituarte, interpretaran obres de Franz Schubert, la Sonata en si bemoll major, D. 960, i diferents lieders (cançons líriques amb lletra de poemes). Serà el concert que tancarà la XXIV Temporada musical de la UdL, a les sis de la tarda, a la Sala d'actes del Rectorat.

El dia 9 maig, Dia d'Europa, el president del CIDOB i catedràtic d'Història Contemporània de la Universitat de Barcelona, Antoni Segura, pronunciarà la conferència: Desplaçats, refugiats i exiliats. La guerra de Sïria.

La xerrada, es completa amb la inauguració de l'exposició L'errance des refugiés à travers l'Europe, que recull imatges de les rutes per Europa dels refugiats captades per fotògrafs de France Presse (AFP) des de juny de 2015 fins al juliol de 2016. A més, el dia 9 es projectarà la pel·lícula La battaglia di Algeri de Gillo Pontecorvo (Itàlia-Algèria, 1996, 116 minuts VOSE).

La setmana es tanca el dia 10 amb el film: Die Farbe des Ozeans (Maggie Peren, Alemanya, 2010, 96 minuts, VOSE). Una família alemanya, de vacances a les Canàries, s’enfronta amb la realitat de l'arribada de refugiats africans a les Illes.

L'Alliance française i el Goethe-Institut han col·laborat en l'organització de la Setmana que pretén posar de manifest que "Europa és un continent ric en llengües i cultures que, quan es comuniquen, ajuden a resoldre els conflictes".

D'altra banda, el Centre de Documentació Europea de la UdL, ubicat a la Biblioteca de l'ETSEA, ha programat visites guiades per donar a conèixer el seu fons, el proper dilluns 8 de maig, entre les 9 del matí i les 5 de la tarda. El dia 9, com ja és habitual, i davant el Centre de Cultures de Cappont, hi haurà un estand amb publicacions divulgatives sobre la Unió Europea. Les persones que s'hi apropin podran omplir un qüestionari sobre la UE i obtenir un obsequi.

Carregant el reproductor...