Demostren la relació entre l'alexitímia i el risc d'accidents cardiovasculars

Recerca de la UdL, l'IRBLleida i l'Arnau de Vilanova, publicada a 'Physiology and Behaviour'

recerca Aluja Worner2
Equip de la recerca, amb els professors Aluja i Worner / Foto: IRBLleida
La deficiència per detectar, reconèixer, descriure i expressar emocions -anomenada alexitímia- està relacionada amb el risc de patir un accident cardiovascular. Així ho afirma una recerca realitzada per investigadors i investigadores de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), en col·laboració amb el Servei de Cardiologia de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova, que s'ha publicat a la revista Physiology and Behaviour. L'estudi planteja que la detecció precoç de subjectes amb un nivell alt d'alexitímia pot ser útil en programes de prevenció de riscos cardiovasculars.

El grup de Neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta de l'IRBLleida, que lidera el catedràtic de la UdL Anton Aluja, ha estudiat 602 persones, 450 homes i 152 dones. D'aquests, 202 eren pacients de l'Hospital Arnau que havien patit una síndrome coronària aguda i 400, persones sense diagnòstic de malaltia cardiovascular. Un treball compartit amb el responsable de Cardiologia de l'Arnau i professor de la Facultat de Medicina de la UdL Fernando Worner. A banda de fer un test per conèixer la seua puntuació d'alexitímia, han valorat factors com la pressió arterial, els nivells del colesterol, els triglicèrids, l'índex de massa corporal, la glucosa i el consum d'alcohol i tabac.

Les persones sanes o amb antecedents de trastorns cardiovasculars amb puntuacions altes en una escala d'alexitímia (TAS-20), per sobre de 60 punts, s'han associat amb alteracions bioquímiques, com ara nivells elevats de colesterol, triglicèrids o pressió arterial. També presenten més símptomes psicopatològics, com ara ansietat, depressió, hostilitat i somatitzacions.

"Per tant, aquest tret de personalitat està relacionat amb un pitjor estat de salut física i emocional i, el fet de patir-ne, pot augmentar la possibilitat de desenvolupar algun tipus de trastorn coronari agut", assegura Aluja. "Tanmateix, aquesta relació no mostra causalitat", afegeix.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Biological correlates of the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) in cardiovascular disease and healthy community subjects