Tret de sortida a l'Any Joan Oró, el científic lleidatà més universal

La UdL, col·laboradora de la commemoració, n'ha acollit la inauguració

anyOro
El rector durant l'acte d'inauguració de l'Any Oró. FOTO: UdL
L'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida (UdL) s'ha omplert avui de gom a gom durant l'acte d'obertura institucional de l'Any Joan Oró, que commemora el centenari del naixement del "científic lleidatà més influent de tots els temps", en paraules del rector de la UdL, Jaume Puy.

Familiars, amics, autoritats, universitaris, científics i personalitats del món de la cultura, com ara l'escriptor 'centenari', Josep Vallverdú, s'han aplegat aquest migdia a la UdL per recordar i reivindicar el bioquímic lleidatà, doctor honoris causa de la UdL, en la inauguració de la commemoració que impulsen la Fundació Joan Oró i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, amb el suport de l'Ajuntament, la Diputació, la Universitat de Lleida i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, entre d'altres.

La figura de Joan Oró i Florensa (Lleida 1923-2004), els seus orígens, el seu tarannà, els valors que va conrear i transmetre, la seua trajectòria i el seu llegat científic i humà, així com les seues aportacions crucials sobre l'origen de la vida al nostre planeta, han estat evocades per les persones que han intervingut en l'acte.

Des del rector de la UdL, que n'ha destacat el seu talent, resiliència, passió i compromís per la ciència, al president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, el paer en cap, Miquel Pueyo, el catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de València, Juli Peretó, i el conseller de recerca i Universitats, Joaquim Nadal. El conseller, ha expressat felicitat i emoció "per aquest acte de memòria, reivindicació, reconeixement i recuperació del conjunt de la seua tasca", sobretot en un país com Catalunya "que en general és desmemoriat i ingrat" amb els homes i les dones que han fet història, ha dit.

A l'acte, que ha comptat amb les actuacions del Trio Granados i d'un grup d'alumnes de l'Aula de Teatre de Lleida, també hi ha intervingut la filla del científic i presidenta d'honor de la Fundació Joan Oró. Maria Elena Oró Forteza ha parlat del seu pare tot recordant algunes de les seues frases i els seus pensaments entorn a l'origen de la vida, com ara que "tots som pols d'estrelles", o sobre la necessitat de tenir cura del planeta "que és l'únic que sabem ara com ara que té vida".

D'altra banda, el comissari de la commemoració, l'astrofísic, químic i divulgador científic, Joan Anton Català Amigó, ha fet un repàs a la programació de l'Any Oró que inclou més d'una cinquantena d'activitats. Entre elles, una exposició itinerant que s'inaugurarà a l'Institut d'Estudis Ilerdencs de Lleida, diversos cicles de conferències a les universitats i centres de recerca de Catalunya, a la Universitat de Houston (Estats Units) on Oró hi va treballar molts anys, un festival promogut pel Parc Astronòmic del Montsec, dos actes de reconeixement a Brussel·les i a Houston, així com diverses iniciatives adreçades a infants i joves.

Es tracta d'un programa, ha explicat, que a més de donar a conèixer Joan Oró i el seu llegat, vol incentivar les vocacions científiques i "despertar en el públic l'emoció per la vida, i celebrar-la".

Joan Oró i Florensa va marcar fites històriques en l'origen de la vida al nostre planeta. Entre les seues aportacions, destaca el descobriment de la síntesi de l'adenina, un maó fonamental de l'ADN i del metabolisme cel·lular, en les condicions que regnaven en la Terra primitiva, així com l’assessorament a la NASA en l'anàlisi de les mostres lunars de les missions Apol·lo i els experiments de cerca de via que les naus Víking van fer a Mart.

MÉS INFORMACIÓ:

NOTA DE LA GENERALITAT: Arrenca el programa commemoratiu de l'Any Joan Oró