Un equip liderat per la UdL, el segon millor del món en sòls

Van representar la Societat Espanyola de la Ciència del Sòl

SolsUdL
D'esquerra a dreta: Irati Laiseca, Noemí Mateo, Andrés Garcia, Rosa M. Poch i Joaquín Cámara. FOTO: RM Poch

Irati Laiseca, Noemí Mateo, Andrés Garcia (Màsters en Gestió de Sòls i Aigües de la Universitat de Lleida) i Joaquín Cámara (Enginyer Agrònom per la Universitat Politècnica de Madrid), 'entrenats' per Rosa M. Poch, catedràtica d'Edafologia i Química Agrícola de la Universitat de Lleida, van obtenir la segona plaça en el segon concurs internacional de valoració de sòls (International Soil Judding Competition), celebrat recentment a Hongria.

L'equip, que representava la Societat Espanyola de la Ciència del Sòl -enguany que se celebra l'Any internacional del Sòl-, va ser segon en la categoria global (comput individual i d'equips), per darrera el dels Estats Units. Aquesta era la primera vegada que participava un grup de l'Estat espanyol en el concurs on, en total, hi van competir 16 equips provinents dels cinc continents.

Mentre que en la categoria per equips, el grup liderat per la UdL, va quedar en quarta posició; en individual, Andrés Garcia (titulat en Ciències Ambientals per la Universitat d'Alcalà i Màster en Gestió de Sòls i Aigües per la Universitat de Lleida), va ser segon del món, darrera la nord-americana, Kristen Pegues, amb una puntuació mitjana d'un 72,87% pel 74,80% que aconseguí la primera classificada.

El desenvolupament del concurs va consistir en la descripció, classificació i valoració, durant un màxim d'1 hora, d'un perfil de sòl del qual només es proporcionaven algunes dades. Els participants havien de determinar les característiques del lloc i estat de la superfície del sòl, profunditats i tipus d'horitzons genètics, colors, acumulacions, textura i estructura, elements grossos, tipus de trets redoximórfics, estimar les quantitats d'argila, sorra i carbonats, la profunditat efectiva del sòl, capes limitants, classe de drenatge, capacitat de retenció d'aigua disponible, avaluació per a patata, blat de moro sota reg i construcció de carreteres, i classificar segons un dels dos sistemes internacionals.

El primer International Soil Judding Competition es va celebrar l''any passat a Jeju (Corea del Sud), amb motiu del Congrés de la Unió Internacional del la Ciència del Sòl. Enguany, és el primer cop que s'estrena un equip de l'Estat, mercès a una iniciativa impulsada per la Societat Espanyola de la Ciència del Sòl que dirigeix el catedràtic emèrit de la UdL, Jaume Porta.

La participació de l'equip liderat per la UdL, ha tingut el patrocini de TRAGSA i d'IMIDRA.

.