Un estudiant de la UdL, premiat als Llanterna Digital 2015

Toni Ferragut, amb un curtmetratge sobre el català a Mallorca

PremiLlanternaDigital2015UdL
D'esquerra a dreta: Giné, Ferragut i Castellà / Foto: Serveis Territorials de Política Lingüística

L'estudiant de la Universitat de Lleida (UdL) Toni Ferragut Gili ha estat distingit amb un dels Premis Llanterna Digital 2015 que s'han lliurat aquest dijous al Castell del Rei, al Turó de la Seu Vella. L'obra Identitat s'ha endut el guardó Res Non Verba de la categoria universitària, dotat amb 700 euros i l'accés a activitats formatives que es desenvolupin al Magical Media. El finalista ha estat un altre alumne de la UdL, Joel Muñoz Núñez, amb el curtmetratge NiNi. Es dóna la circumstància que Muñoz també ha guanyat el 4rt Concurs Universitari Drogas: Tu punto de mira, d'àmbit estatal, amb el curmetratge Tu Futuro.

Els Premis Llanterna Digital volen contribuir al foment de l’ús del català i de l'occità, a través de l'elaboració de curtmetratges que promoguin una reflexió sobre la llengua, en sentit ampli, des de qualsevol perspectiva. Ferragut planteja la història d'un jove estudiant eslovac que estudia català a la universitat i vol viatjar a algun lloc de parla catalana. Decideix anar a Mallorca, però resulta que l'illa fou venuda a finals de 2014 als alemanys, i ara tot està en la seua llengua i s'hi ha adoptat la seua cultura. El veredicte del jurat destaca "el missatge que vehicula i la correcta presentació de la denúncia sobre la incoherència de la situació sociolingüística", tot i que hi ha aspectes a millorar.

El premi el van lliurar el president de l'Associació Res Non Verba -patrocinadora d'aquesta categoria-, Josep Castellà, i la directora de l'Institut de Llengües de la UdL, Marta Giné.

Llistat de premis:

• Centres d'Educació Primària i Secundària -  En català, sí.  En català, Centre Educatiu El Segre (Lleida)
  • Comunitat universitària - Identitat, Toni Ferragut
  • Categoria oberta fins a 3 minuts -  Què passa?, Carlota Garcia Hernàndez (Lleida)
  • Categoria oberta fins a 15 minuts -  Begancé, Pol Diggler (La Palma de Cervelló)
  • Votació popular per Internet -  Paraules d'estels, Escola El Sitjar (Linyola)