Una doctoranda de la UdL premiada per 'Mujeres por África'

Per un estudi sobre l'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera a Camerun

pascaline dins
Pascaline Ngameni. FOTO: Sara Perelló
Pascaline Linda Ngameni Nebouet, estudiant de doctorat al departament d'Anglès i Lingüística de la Universitat de Lleida (UdL), ha estat la guanyadora de la tercera edició del concurs África con Ñ, en la categoria de treball d'investigació, que convoca la Fundació Mujeres por África per a dones africanes que escriuen en espanyol.

El jurat, integrat per Carolyn Richmond, Ana Rodríguez Fischer i Emilia Velasco, va decidir per unanimitat, concedir el premi ex aequo a dos de les obres presentades en considerar que reunien similars mèrits. Es tracta de La Colección Horizontes, los manuales didácticos de la enseñanza del español en Benín pasados a la lupa, de Delphine Bodjrenou, i Aproximación a la competencia intercultural en la enseñanza/aprendizaje del español como lengua extranjera en la secundaria en Camerún, de Pascaline Linda Ngameni Nebouet.

En aquests dos estudis, el jurat va valorar "la seua serietat i rigor, el coneixement de les realitats que aborden i el compromís de les autores amb els seus respectius sistemes educatius, per als quals presenten propostes d'innovació, així com el seu desig de contribuir a la millora de l'ensenyament de l'espanyol en els seus respectius països".

La recerca de Pascaline Ngameni aprofundeix en l'ensenyament de la llengua espanyola al seu país d'origen. N'identifica les debilitats tot explorant les idees que es tenen sobre l'ensenyament de la cultura i de la interculturalitat i el paper que hi juguen en les classes d'espanyol a la secundària. Alhora, presenta una proposta didàctica per millorar-ne l'aprenentatge des d'una dimensió intercultural.

El premi, dotat amb 2.500 euros, se'l repartiran Delphine Bodjrenou i Pascaline Ngameni, llicenciada en Filologia Hispànica per la Universitat de Yaoundé I (Camerun), i màster en llengües aplicades per la Universitat de Lleida.

D'altra banda, Jaume Portell, graduat en Comunicació i periodisme audiovisuals per la Universitat de Lleida, ha estat el guanyador de la 10a Edició dels Premis Assaig de Casa Àfrica amb la seua obra Un grano de cacao: perspectivas y futuro de la agricultura africana, que va presentar sota el pseudònim d'Uhuru Saro Wiwa.

La decisió del jurat, format per Mbuyi Kabunda Badi, Juan M. Aja i Juan Jaime Martínez, va ser unànime. L'assaig exposa com un metafòric gra de cacau pot ser la base sobre la qual erigir la industrialització de l'economia africana per abordar un futur esperançador per als seus pobles, tot exposant les arrels històriques de l'explotació econòmica del continent com a origen dels problemes actuals de la seua agricultura i l'establiment d'unes estructures de producció que debiliten l'economia africana, en centrar-se fonamentalment en l'explotació de recursos favorable als interessos dels mercats externs i no en els propis. El premi està dotat amb 2.000 euros.